Duellen: Skoda Octavia vs Volvo S40

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2004-10-02

Folkhems- favoriterna lika ...men ändå olika

"Folkhemsvolvo" mot "nuftighet". Härlig körglädje mot skön komfort.

Nya Skoda Octavia eller lika nya Volvo S40?

Vi jämför Octavia 1,6 FSi med S40 1,8.

Den första frågan man ställer sig är givetvis om man kan tänka sig att köra runt med ett Skodamärke på fronten?

Om man på köpet får större bagageutrymme och baksäte och dessutom sparar runt 40 000 kronor?

Är det game, set och match till Tjeckien redan i inledningen?

Nej, riktigt så enkelt ska vi inte göra det. Först måste vi köra. Knixiga småvägar, långa motorvägsetapper, en nypa grusväg och så en heldag på testbanan för att verkligen överskrida marginaler och gränser.

Redan 200 meter ut från parkeringen får Volvon sin första pluspoäng.

Styrningen är underbart känslig med en väldoserad servoverkan samtidigt som chassit tydligt förmedlar vad hjulen hittar på.

Men nya Octavia är faktiskt inte mycket sämre. Styrningen känner vi igen från Golf och Audi A3, servoverkan är lagd på precis rätt nivå.

Två proffs i kurvorna

Längs de kurviga småvägarna märks det vilket bra chassi Octavia delar med Golf och A3. Väggreppet är utmärkt - men det är ändå Volvo S40 som går bäst på småvägarna.

Styrningen har vi berömt förut och och chassit det bästa i klassen.

Vår testbil är den första S40 som vi kört med 15-tumshjul och 195/65- däck. Det ser inte så sportigt ut, men med 65-profil får man en klart bättre komfort.

Summan av körningen är att Volvo är den roligare bilen med klassledande körglädje.

Att nya Octavia har vuxit några centimeter på alla håll, jämfört med föregångaren, märks i kupén och framför allt i baksätet.

Octavia är en decimeter längre än S40, men har fem centimeter kortare hjulbas. Kupéutrymmet skulle därför kunna vara ganska likartat.

Men Volvo S40 är betydligt trängre. Våra testförare, 183 centimeter långa, slår huvudet i Volvotaket.

I Skoda är det några centimeters marginal till taket och med lite god vilja kan man vara tre vuxna bak. Men Skoda har fuskat sig till det extra utrymmet bak; både sittdyna och ryggstöd är tunna (och hårda) för att inte stjäla plats.

Matchen om bagageutrymmet vinner Octavia. Volymen är hela 560 liter. Ett fullständigt gigantiskt utrymme om man jämför med "brevinkastet" på Volvo S40.

Kikar vi på komforten i framsätet sitter man mycket bekvämt i båda bilarna. Och det känns mer ombonat.

Modernare invändigt

Octavia har, liksom Volvo, fått en betydligt modernare inredning jämfört med föregångaren.

Gamla Octavia var rätt plastig och skramlig invändigt men nu är det nästan Golfkänsla i många detaljer, även materialkvaliteten på klädseln.

Båda bilarna är således välbyggda.

Ett område som var sorgligt eftersatt i gamla Octavia var stuvutrymme och mugghållare.

Nya Octavia har fack, luckor, mugghållare och utrymmen överallt. Man får plocka fram manualen för att hitta alla dolda fack.

S40 är djärv i designen med sin speciella mittkonsol. Men knapparna och texterna är små. Och antalet fack och stuvutrymmen mindre.

När det gäller komfort är ljuddämpningen bra i båda bilarna, men bäst i Volvo S40.

Grenen fjädringskomfort går däremot till Skoda som rullar mjukt och behagligt över underlaget, medan Volvo S40 är tämligen stramt satt.

I S40 känns ojämnheterna i vägbanan på ett tydligt - och sportigt - vis.

Säkerhet är av tradition Volvos paradgren och här erbjuder S40 en bra standardutrustning. Stabilitetssystemet ESP, som på Volvo-språk heter DSTC (då ingår antispinn och panikbromsassistans), är standard. Dessutom är Volvo ensam i bilvärlden med bältespåminnare bak.

Säkerhetsmässigt är nya Octavia inte långt efter S40. Krockkuddar fram, sidokrockkuddar och krockgardiner (längs hela sidan) är standard. Aktiva nackskydd som ska skydda mot pisksnärtskador är standard fram, liksom bältessträckare på alla platser utom i mitten bak.

Antisladd avgör

Octavia är inte krocktestad av Euro Ncap, men den delar bottenplatta och all väsentlig teknik med bröderna VW Golf och Audi A3, så visst borde betyget bli likartat.

Det totala intrycket ger dock Volvo fördel i säkerhetsmatchen.

Volvo har bättre strålkastare, mer passiv säkerhetsutrustning och framför allt antisladdsystem som standard.

Det saknas i Octavias grundpaket (tillval 3 900 kronor). Köp till detta.

Ekonomin, då? Ja, här har Skoda ett övertag med lägre inköpspris. Och det går att spara ytterligare 15 000 kronor genom att välja det enkla Ambiente-utförandet.

Vem vinner matchen?

Värdesätter du innnköpspris och utrymmen är Skoda absolut rätt val.

Hänger det på körglädje och säkerhet blir valet tveklöst Volvo S40.

Volvo är roligast att köra och också snyggast att se på. Men ingen av bilarna behöver skämmas, det blir faktiskt oerhört jämnt när vi räknar samman plussen.

Pär Brandt (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln