Coola cabbar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-11-19

Kan cabben användas på vintern? Vi tog ut en Saab och en Audi i kylan och körde dem med och utan tak

Du behöver inte ställa undan cabben för att det är vinter.

Den nya taklösa generationen håller för året runt-bruk

I alla fall Saabs och Audis cabbar.

Morgonen då vi ska styra norrut duggregnar det i Stockholm.

Fem nervösa grader har vågat sig upp över nollstrecket och dimman ligger tät i stan.

Men vi biter ihop och tar sikte på Älvdalen.

Vi inleder resan under tak.

Båda taken isolerar bra mot både nederbörd och buller. Men i tunnlar märks det att ljudnivån ökar drastiskt i båda bilarna.

Fälls i farten

När regnet upphör fälls suffletterna. Tryck på en knapp, vänta en stund och sedan är det klart. Saab behöver bara tjugo sekunder på sig för hela proceduren, Audi är något långsammare.

I Audi ställer klimatanläggningen om sig till "cab-läge" när taket åker ner - och återgår när taket åker på igen. Smart.

Saab stänger istället av klimat-automatiken när taket fälls.

Värmen och fläkthastighet måste sedan regleras manuellt.

Ägaren av Saab 9-3 Cab kan istället imponera med att suffletten kan fällas upp och ner i fart, så länge man kör under 30 km/tim.

I Audi måste man stå stilla.

Snarlika men olika

Med taket nere sitter man väl skyddad från fartvinden i båda bilarna.

Och med lite elvärme under rumpan och mössa på skallen mår man prima trots årstiden.

Det är två hyggligt starka bilar. Både Audi och Saab har turbomotorer, i Audis fall på 163 hästar, Saabs på 175.

Snarlika, men ändå olika karaktärer. Audi-motorn har en råare gång men svarar snabbare på gaspådrag.

Saabs motor är lenare, mjukare. Men svarar inte lika kvickt från låga varv.

I Audi finns det annat att mysa åt, till exempel byggkvaliteten och en trevlig växellåda.

Körställningen är lägre än i Saab och de lagom skålade stolarna är sköna även efter många mil.

Inredningen i Saab är plastigare och känns mindre solid. Men man sitter bra i framstolarna, men skålningen kunde varit mer tilltagen.

Man halkar runt lite på den hala läderklädseln i de tväraste böjarna.

Annars är Saab den roligare bilen att köra - trots att fjädringen upplevs som mjuk vid finkörning så finns det fint grepp även när det går fort.

Saab är lite överstyrd och antisladd borde kanske varit standard (kostar 5 900 kronor) i en bil som kan bli lite sladdbenägen när det går undan.

Styrningen är ganska kvick men man känner motorns kraft i ratten när man axar fullt på ojämn väg.

Detta gäller även Audi - som dessutom är hårdare fjädrad och har en struttig gång över små ojämnheter.

Audi A4 är i grunden understyrd, vill alltså hasa lite på framhjulen. Men den har ESP som standard.

I övrigt är det jämnt säkerhetsmässigt, båda har fyra krockkuddar och störtbågar bak som standard. De ligger gömda bakom nackskydden och löser ut om bilen skulle välta.

Hopplöst trångt

Båda dessa vagnar är fyrsitsiga enligt broschyrerna, men i ärlighetens namn är det inte mycket bevänt med utrymmet bak.

Sitter det fullvuxna personer fram är det hopplöst trångt för ben och knän i baksätet.

Sitsarna och ryggstöden är platta och inte speciellt bekväma. Vinddraget är påtagligt i baksätet, och sitter man där en längre stund får man mittbena ända bak i nacken.

Som barnsäten eller extra stuvutrymme fungerar de dock mycket bättre.

Med suffletten uppfälld är sikten snett bakåt dålig i båda bilarna, men Audi har en större bakruta vilket ger en liten pluspoäng.

Båda rutorna är av glas och har elvärme. Saab aktiverar dessutom sin bakrutedefroster automatiskt när den behövs. Omtänksamt.

Ingen av cabbarna är - av naturliga skäl - lika vridstyva som syskonen med plåttak. Som på de flesta cabbar märks vibrationer i backspegeln på bucklig väg.

Audi är i detta avseende värre än Saab, kör man ner i ett potthål eller liknande rister det till ordentligt i kupén.

I övrigt är båda bilarna i stort sett lika roliga att köra som sina respektive täckta syskon. Vilket betyder att man inte behöver försaka körglädjen.

Inte dyrt

Ekonomiskt kostar det däremot en hel del att bli av med två dörrar och byta plåttak mot sufflett.

I Audis fall är påslaget 76 900 kronor, hos Saab 110 000 kronor!

Ändå är 319 000 kronor respektive 339 000 kronor inte dyrt, sett mot vad konkurrenterna tar betalt. Marknaden för fyrsitsiga premium-cabbar för under 400 000 kronor är ganska liten.

BMW:s 3-serie finns som cabriolet och Mercedes CLK likaså, men båda är mycket dyrare än Audi och Saab. En BMW 320Ci Cab kostar 372 000 och en CLK 200 Cab hela 385 900 kronor.

Chrysler har en öppen version av Sebring på programmet. Med törstig V6 under huven och frikostig utrustning kostar den 329 900 kronor, men erbjuder inte samma förfining som hos Audi eller Saab.

Andrahandsvärdena är ett annat kapitel.

Man kan anta att de öppna versionerna av A4 och 9-3 kommer ligga lite högre än de respektive sedanmodellerna, men priserna varierar kraftigt beroende på säsong. Öppna bilar är eftertraktade på vårkanten och lite svalare när hösten kommer.

Vilken av dessa två kombattanter vill man ha då?

Det är sannerligen ingen enkel fråga att besvara, betygsmässigt är det mycket jämnt.

Saab 9-3 är dock både roligast att köra och skönast att åka i.

Och den har en tuffare design, vilket är viktigt i detta segment.

Så varför inte gå lite utanför ramen och köpa en cab istället för en vanlig fyradörrarsbil.

Ett bra sätt att tygla vinterdepressionen.

John Argelander (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln