Opel Corsa - stabil doldis

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-04-05

Opel Corsa är en etablerad småbil som dock fått känna sig allt mer förbisedd.

Småbilsklassen är ett getingbo där medtävlare som Renault Clio, Peugeot 206 och Nissan Micra anses poppigare.

Just därför är dessa bilar dyra begagnade. Alltför dyra.

Opel Corsa 1,2 5-d -01  Då: 115 150 kronor. Nu: 78 800 kronor.  Ansiktslyftning och ESP 2003.

Bättre att titta i andra änden och se vilka småbilar som rasat. Lite oväntat ligger Opel Corsa bland de som har rasat allra mest med sina 31,6 procent. Oväntat därför att Corsa är relativt ny som modell och borde hålla intresset uppe bättre.

Faktum är att Corsa kom i helt ny tappning 2001 och är betydligt bättre än föregångaren. Framför allt krocksäkerheten skiljer där Corsa har aktiva nacksydd och gick från två till fyra stjärnor i EuroNcaps krocktest. Ett viktigt område inte minst för småbilar.

Formgivningen modifierades så försiktigt att generationsbytet nästan passerade obemärkt. Men kupéutrymmet växte i takt med ett förlängt axelavstånd och står sig bra i klassen.

Den styva karossen bidrar till en fin och trygg väghållning. Styrkänslan är dock lite vag och bromsarna visar sig ha lite för nära till utmattning.

Corsa 1,2 har låg förbrukning och på hela taget låga driftkostnader. Driftsäkerheten har inte hört till Corsas starka sidor tidigare, men senaste generationen är bättre. I Tyskland placerade sig Corsa senast före huvudkonkurrenter som 206, Fiesta och Polo (auto motor und sport Mängelindex).

Den lilla 1,2-litersmotorn räcker väl till även om de 75 hästkrafterna kräver lite varv för att lockas fram. Om du hittar en bil utan kopplingspedal behöver du inte misströsta. I den annars så konventionella Corsa finns nämligen den halvautomatiska växellådan ”Easytronic” . Den kostade 6 000 kronor som ny, men betala inget extra på begbilen.

Följ ämnen i artikeln