Volvos släpper sina kunder till värsta konkurrenten

Publicerad:
Uppdaterad:

Bilar

Sportiga köregenskaper och trånga karossformer är inte nyckeln till framgång

Jag är tillbaka i Sverige efter en dag med Audi A3 på Mallorca och en med Volvo V40 i norra Italien. Och försöker sätta båda bilarna i ett sammanhang.

Robert Collin
Robert Collin

Här hemma är det många som drömmer om Audi. Men väljer Volvo för att den är billigare. Och mer praktisk. Men utan den där känslan av lyx som Audi lockar med.

Begäret har sagt Audi, men förnuftet Volvo.

Men nu har Volvo gjort precis allting för att släppa i väg sina trogna kunder till värsta konkurrenten. Höjt priset till Audi-nivå och dessutom lämnat allt det praktiska bakom sig. Ja, inte lagt undan det försiktigt, utan slängt det på soptippen med en iver som är obegriplig.

I 50 år har Volvo byggt sitt varumärke kring säkerhet, funktion och miljö. Men nu när försäljningsökningen inte går som planerat, när konkurrenter som Audi, BMW och VW för den delen växer sig allt större står Volvo och stampar.

600 000 bilar per år är lika avlägsna i dag som när framtidsplanen mejslades ut för snart tio år sedan.

Det är då produktstrategerna kommer in och säger att det där med säkerhet, funktion och miljö är gammalt. Det är sportiga köregenskaper och trånga, låga karossformer som är nyckeln till framgång.

S- och V60 var först ut, nu kommer V40.

Ja, de är roliga att köra.

Inte så trygga på vinterväg, men hela världen väntar ju därute, så vad bryr vi oss om de svenska köparna? Trånga, jo, våra vanliga barnfamiljer och kvinnor kanske inte blir så glada, men hela världen är ju full av män i nedre medelåldern som vill ha låga, smarta bilar med körglädje.

Ja, så går snacket på Volvo. Men hur lätt är det att locka de där unga smarta männen som älskar Audi och BMW till Volvohallen?

Audi-kunderna får ju allt som Volvo brukade stå för om de stannar kvar hos Audi. De får en A3 som är både snygg och praktisk och som har de där trygga köregenskaperna som alltid varit Volvos signum. Att nå BMW-köparna lär bli ännu svårare. De är cementerade hos sitt favoritmärke.

Nye Volvo-chefen Stefan Jacoby måste göra en u-sväng för att inte köra helt vilse, slänga ut de hippa rådgivarna och söka sig tillbaka till rötterna.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL