Sport-Harleyn är på väg

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-10-21

Konkurrerar med Ducati

När världens alla motorcykeltillverkare presenterade sina nya hojar på Intermot-mässan i Köln förra veckan visade Harley-Davidson istället en prototyp baserad på den 50 år gamla Sportstermotorn.

Det var 1957 som H-D lanserade sin sportigaste modell med blockmotor, fyra kamaxlar och stötstänger. En modell som togs fram för att kunna konkurrera med de allt bättre och snabbare engelska motorcyklarna. Sedan dess har motorn genomgått en stadig utveckling och idag är det bara namnet, konfigurationen och till viss del utseendet som är samma som 1957.

1958 presenterades XLCH. En Sportster med mindre tank, upplagt avgassystem och magnettändning. På sin tid var den det snabbaste man kunde köpa för pengar. Så lär inte bli fallet med den nya motorcykeln om projektet genomförs. Men XR 1200 presenteras ändå som sportmaskin och man slår an på företagets tävlingssverksamhet inom amerikansk flat track-racing. Den vinnande modellen H-D har haft där har ”alltid” haft namnet XR750. Därifrån kommer namnkopplingen till prototypen.

En modell för Europa

Bill Davidson, Harley-Davidsons ansikte utåt och tillika släkting i rakt nedstigande led till en av grundarna, ledde presentationen i Köln. Han berättade om företagets strävan att nå den europeiska sportigare hojmarknaden med den här modellen.

Motorcykeln har japansk, inverterad 43 millimeters framgaffel, ordentliga dubbla japanska fyrkolvsok fram med bromsskivor, gjutna 18- och 17-tumsfälgar fram och bak samt ett snyggt, kromat upplagt avgassystem, insprutning och 85 till 90 hästkrafter enligt H-D.

Hur pass många ändringar som gjorts på de nya ramen meddelades inte, men i utvecklingsarbetet flera tävlingsförare använts för testkörningar och utvärdering, något som Harleyfolket använder som bevis för att cykeln ska gå att åka fort med.

Konkurrerar med Ducati

Än så länge finns inga uppgifter om tillverkningsstart, men en källa berättade att målet är 2008.

MC-Nytt tippar att hojen måste bli både starkare och lättare för att bli en framgång i Europa. Blir det tillräckligt med liv runt maskinen så kanske Harley-Davidson blir en ”player” även på den sportiga delen av mc-marknaden. Konkurrenter blir Ducati Sport 1000S och Moto Guzzi Griso.

Manfred Holz/MC-Nytt

Följ ämnen i artikeln