Sportig och bekväm allroundhoj

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-07

Aprilia Shiver 750 växer med fejslift

Aprilia Shiver 750 har fått en rejäl uppfräschning.

Vi åkte till södra Frankrike för en första provtur – och fann en användbar sporthoj.

Till i år har Aprilia Shiver 750 uppdaterats på ett antal punkter. Bland annat har den fått en ny liten lyktkåpa. Dessutom är sadeln smalare och lägre, styret rakare (mer framåtvinklat), nya fotpinnar som har flyttats aningen bakåt, de uppdaterade bromsarna med vågformade bromsskivor och den 17 tum stora bakfälgen är numera 5,5 tum bred.

Motorn hos Shiver är fortfarande en tvåcylidrig V-motor (90-grader), med bränsleinsprutning, som erbjuder 95 hästkrafter på topp, med fly-by-wire-gasreglage och tre olika motorprogram (Sport, Touring och Regn).

Motorgången är bra, och insprutningen är exakt, om än lite ryckig då jag valt motorprogrammet ”Sport”. Med Touring-läget valt är motorgången aningen mjukare och inte alls lika känslig för små förändringar hos gasreglaget, vilket bidrar till en betydligt harmoniskare körning. Regn-läget resulterar i ännu mjukare motorgång och eftersom solen skiner från den klarblå himlen byter jag snabbt tillbaka till läge ”Sport” igen.

Måste varvas

Visserligen profilerar Aprilia Shiver som en naken basmodell men jag måste erkänna att jag blev överraskad över hur pass mycket motorn var tvungen att varvas för att verkligen komma till sin rätt. Enligt specifikationen finns det gott om vridmoment på låga varvtal. Däremot anges som bäst 81 newtonmeter vid 7000 varv och toppeffekten 95 hästkrafter nås vid 9000 varv.

I praktiken betyder det att Shiver upplevs som starkast mellan 5500 och 9000 varv. Motorn går att varva runt 10000 varv innan varvtalsregulatorn kliver in och stryper kraften mjukt och försiktigt.

Skulle du bromsa för kraftigt ser ABS-bromsarna till att du inte låser något av hjulen. Frambromsen har dubbla radiellt monterade fyrkolvsok som effektivt greppar kring de 320 millimeter stora bromsskivorna med god känsla i bromsgreppet. Bakbromsen är med ett enkolvsok och en 240-millimeters skiva. Här är känslan inte riktigt på topp, utan det är mer frågan om ”av eller på”. Att bromsa med bakbromsen mjukt och fint utan att bakhjulet låser, och ABS-systemet kliver in är mycket svårt.

Niger inte mycket

Precis som tidigare är ramen en fackverkskonstruktion av stålrör som bultats samman med sidoplattor av aluminium. Framgaffeln är av upp-och-nervänd modell med 43 millimeters innerben. Trots 120 millimeters fjädringsväg niger inte Shiver nämnvärt mycket även vid mycket hårda inbromsningar. Samtidigt sköter sig den horisontellt stötdämparen bak (som är monterad direkt utan länkage hos svingarmen) bra utan att vara vare sig gungig eller stötig. Här finns även justeringsmöjligheter för fjäderförspänning och returdämpning.

Den sexstegade växellådan och den hydrauliskt manövrerade våtkopplingen fungerar klanderfritt på alla sätt och vis.

Plus för växelindikator

Instrumenteringen är innehållsrik och tydlig, däremot är det inte helt enkelt att finna alla inställningar och funktioner. Vill passa på att ge plus för växelindikatorn som borde vara standard på alla motorcyklar.

Jag vill inte påstå att Shiver är supersportig, men nog är den mer sport än touring alltid. Dessutom är Shiver en bra motorcykel som lär passa super för såväl praktiskt pendlande som en och annan kvällstur på kurviga favoritvägar med eller utan passagerare. Vidare är komforten så pass god att långturer inte borde vara något problem.

Johan Ahlberg, fastbikes.se

Följ ämnen i artikeln