Lekfull och nätt sportcykel

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-25

BMW S1000RR svänger fånigt lätt och exakt

BMW S1000RR är BMWs mest avancerade sportmotorcykel hittills.

Körningen är roligare än man kan tro och motorkraften är lätt att kontrollera även i extrema lägen.

Systemen Race ABS och DTC kan kombineras på flera olika sätt oberoende av varandra. När som helst går det att ändra eller deaktivera såväl ABS som DTC.

Den fyrcylindriga radmotorn är hjärtat i den nya motorcykeln. Den pumpar ur sig 193 hästkrafter som bäst vid 13 000 varv, och ett maximalt vridmoment på 112 newtonmeter vid 9750 varv. Men viktigast av allt är att motorkraften är mycket enkel att kontrollera, även i mycket extrema lägen.

En riktigt kompakt maskin

En detalj som jag också slås av är hur lätt och naturligt det känns att krypa ihop och gömma sig bakom kåpglaset. Körställningen är visserligen allt annat än touringmässig, men samtidigt utan att vara extremt jobbigt, i alla fall här på banan.

S1000RR är en mycket kompakt maskin, som känns extremt liten och nätt mellan benen. Att köra den påminner mer om att köra en 600 än en bestialisk 1000-kubikare. Den svänger fånigt lätt och med en exakthet och självklarhet som jag sällan upplevt hos en sportmotorcykel.

Den sexstegade växellådan är lättjobbad och distinkt utan några oklarheter. Dessutom sitter en automatisk växelassistent HP Gearshift på plats, vilket betyder att du kan växla utan att använda kopplingen. Kopplingen är med slirfunktion vilket förhindrar bakhjulslåsning vid allt för häftiga nerväxlingar.

Säker körning

Allt detta tillsammans: DTC, ABS och slirkoppling, effektiva och välavstämda bromsar och suverän fjädring bidrar till en tämligen säker körning som dessutom är betydligt roligare än man skulle kunna tro. För lekfullheten finns fortfarande kvar. Och S1000RR är gärna med på extrema lekar.

Följ ämnen i artikeln