Gubbstämpeln är borta

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-04-12

BMW S1000 RR - sofistikerad tysk sporthoj

Under våren 2009 var jag på plats när BMW visade upp den nya sportmotorcykeln S1000RR för första gången officiellt. Sedan dess har jag provsuttit, klämt och känt på modellen vid flertalet tillfällen.

Nu har jag även provkört den, och jag kan avslöja att jag gjorde det med ett brett leende på mina läppar.

Under alla mina år som motorjournalist och motorcyklist har jag aldrig förr kört en så sofistikerad sportmotorcykel som samtidigt erbjuder enormt mycket kraft och körglädje.

De senaste åren har den tyska fordonstillverkaren BMW fullkomligt öst ut nya modeller på världsmarknaden. Från att ha varit ett märke som många tidigare satte en “gubbstämpel” på har märket fått en avsevärt yngre profil på sistone.

Passar för alla

I sortimentet finns numera ett antal modeller som passar bra för såväl tjejer som killar, yngre som äldre, oavsett om man föredrar avslappnad touringkörning eller aktivare grusvägssmisk eller rentutav renodlad skogskörning. Däremot har den där ultimata sportmotorcykeln saknats i BMW-stallet. Tills S1000RR dök upp.

BMW S1000RR är BMW:s mest avancerade sportmotorcykel någonsin. Och visst är det lätt att imponeras över uppgifterna att den fyrcylindriga radmotorn erbjuder 193 hästkrafter och att motorcykeln har en fulltankad vikt på 206,5 kilogram ABS-systemet inkluderat. Dessutom sitter ett avancerat antispinnsystem som kallas Dynamic Traction Control, DTC, på plats.

DTC håller koll

Med hjälp av ABS-systemets givare och särskild lutningsgivare håller DTC koll på fram- respektive bakhjulets hastighet samt motorcykelns lutning. Skulle bakhjulets hastighet plötsligt skilja sig markant från framhjulets, i samband med nerlägg, kliver DTC in och styr upp det hela, utan att du sannolikt ens märker det. DTC går även att koppla från om du så önskar, och vågar…

Systemen Race ABS och DTC kan kombineras på flera olika sätt oberoende av varandra. När som helst går det alltså att ändra eller deaktivera såväl ABS som DTC.

Den fyrcylindriga radmotorn är hjärtat i den nya motorcykeln. Den är utvecklad och byggd i BMW:s Berlin-fabrik, precis som motorcykeln i sin helhet. Summa summarum pumpar motorn ur sig 193 hästkrafter som bäst vid

13 000 varv, och ett maximalt vridmoment på 112 newtonmeter vid 9 750 varv. Men viktigast av allt, i alla fall för mig, är att motorkraften är mycket enkel att kontrollera, även i mycket extrema lägen.

Bra aerodynamik

BMW har givetvis lagt ner mycket tid i vindtunnellabbet och stor möda på att få till en design som ger bästa möjliga aerodynamiska egenskaper. En intressant och roligt detalj är att gotlänningen Ola Stenegärd varit med och utvecklat modellens design. Och frågar du mig så har han lyckats bra.

Körställningen är visserligen allt annat än touringmässig, men samtidigt utan att vara extremt jobbigt, i alla fall här på banan. Samtidigt är S1000RR en mycket kompakt maskin, som känns extremt liten och nätt mellan benen. Att köra den påminner mer om att köra en 600 än en bestialisk 1000-kubikare. Den svänger fånigt lätt och med en exakthet och självklarhet som jag sällan förr upplevt hos en sportmotorcykel.

Lättjobbad växellåda

Med självklarhet menar jag allt som har med körningen att göra. Den sexstegade växellådan är lättjobbad och distinkt utan några oklarheter. Dessutom sitter en automatisk växelassistent “HP Gearshift” på plats, vilket betyder att du kan växla utan behov av att använda kopplingen. Kopplingen är vajermanövrerad och med slirfunktion vilket förhindrar bakhjulslåsning vid allt för häftiga nerväxlingar.

Efter min första provkörning av BMW S1000RR kan jag inte annat än gratulera BMW till att de har lyckats bra med att skapa en sportmotorcykel som kommer att förändra mångas syn på den tyska motorcykeltillverkaren.

Följ ämnen i artikeln