Så gör du ett smart begköp

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-07

Det är dessvärre sant.

Bara den som är tillräckligt skicklig, intresserad och kan offra avsevärt med tid kan göra ett äkta begagnatfynd.

Krav är att bilen ska vara osannolikt billig efter: a) effektiv prutning, eller b) att ha grundlurat säljaren. Bilen fungerar därefter utan mankemang tills man tröttnar och säljer den med vinst. Man är aldrig så lycklig som efter en sån affär.

Finns det genvägar till att bli en proffs-begagnat-köpare?

Nja, det går åtminstone att göra ett smart begköp utan att börja plugga till bilmekaniker på nätterna. Det handlar mest av allt om att göra sig fri från prestige- och märkesfixering. Var en Svensson, helt enkelt.

Ska man spendera upp till 40 000 kronor väljer man med fördel bland de masstillverkade och humorbefriade bilarna. Nissan Primera och Toyota Carina är säkra köp i klassen. Välj bort den snorbilliga uddabilen. Chrysler Neon är ett skräckexempel.

Saabs och Volvos nyare kombi-bilar är alldeles för poppis och dyra för att vara Svenssonbilar. Ska det trots allt vara svenskt, välj en utgående modell. Liksom Peugeot 406 har Saab 9-3 och Volvo S/V40 ersatts av nya modeller. Kruxet kan vara att de svenska bilarna är lite för populära och priserna trissas upp.

Dra nytta av de växande lagren av gamla modeller när ”nybilsköparna” ska byta upp sig.

VW Golf och Audi A4 är två bra och prisvärda bilar. Skoda Octavia, Renault Mégane Scénic, Opel Astra, Mercedes A-klass är alla färska inbytesbilar. Eller vänta till i sommar och se vad som händer med nuvarande Ford Focus.

Sikta in dig på de vanligaste bilarna som har hängt med i åtskilliga år och är beprövade. Tänk bara på att inte göra som föregående ägaren – att sälja när alla andra gör det.

Tre bra mellanklassbilar

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln