Merca 200 cdi - stor, stark och dyr

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-10-22

Gott om kraft - men tänk på partikelfilret

Kraftkarlens nya favorit? Men utan partikel- filter är den snart död.

Du är fullständigt såld på nya Mercedes A-klass och har efter den sedvanliga våndan öppnat plånboken på vid gavel.

Låt oss då föreslå 200 CDI, med den nya steglösa automatlådan Autotronic.

Fördelarna med moderna dieslar har vi nämnt förut men kan förkortas till ett ord:

Kraft.

Speciellt i kombination med den smidiga cvt-lådan är det ett aldrig sinande kraftflöde som gör körningen så harmonisk.

Att bränsleförbrukningen stannar på låg nivå, även vid stadskörning, gör inte saken sämre.

Med 140 hk och 300 Nm blir nya A-klass mer än en kort (bara 3,8 meter) stadsbil.

Vid maximal, svensk landsvägshastighet tuffar man fram, motorn går på lågvarv men har ändå gott om kraft för att passera långtradarna.

Diesel-knatter?

Nej, det finns bara närvarande på tomgång när bilen står still.

Som vi nämnt tidigare imponerar nya A-klass med sin fina kvalitetskänsla i inredningen och vuxna beteende på landsväg.

Bilen känns en halv meter längre än den i själva verket är. En underlig, men trevlig känsla.

Tänk dock på att välja till partikelfilter till 200 CDI.

Det kostar 5 200 kronor extra men gör att bilen uppfyller miljöklass 2005.

Utan filter blir den helt död på begmarknaden.

Mercedes A200 CDI

Tre små dieslar

Här i Sverige väntar vi på en förändring när det gäller dieselskatten. På kontinenten väntar man inte - där sprutas dieselmodellerna ut direkt. Här är tre nya som nått ända hit.

Pär Brandt (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln