De onödvändiga däcken

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-27

Vi testar de V-märkta sommardäcken

De är dyrare, har sämre komfort och är farligare i vått väglag.

Men lagen säger att du måste ha dem.

Vi testar de V-märkta sommardäcken.

Utvecklingen går obönhörligt mot lägre och bredare däck. Däck som ska ge moderna bilar bra och säkra köregenskaper i hastigheter långt över 200 km/tim.

Onödigt? Definitivt! I synnerhet i Sverige med hastighetsbegränsningen 110, en bra bit under hälften av de 240 km/tim som de populära V-märkta däcken är godkända för.

Varför vi testar högfartsdäcken? För att så många nyare bilar har en toppfart över 210, och då är V-däcken obligatoriska.

För vinterdäck har Sverige ett undantag från EU-bestämmelsen, vi behöver inte sätta på högfartsvinterdäck på bilarna och de flesta väljer däck med hastighetskoden Q, max 160 km/tim, vilket ju räcker med råge. Men på sommaren gäller EU:s reglemente, nämligen att däcken måste klara bilens toppfart.

Sverige hukar

Finland har undantag även från sommardäcksreglerna, utmärkt och konsumentvänligt, men här i Sverige hukar vi gentemot EU-byråkratin.

För den som verkligen vill utnyttja bilens toppfart är det självklart viktigt att däcken fungerar som de ska. Däckens stomme måste klara både stabilitet och värmeutveckling. Alltså både körning på en krokig racerbana med max attack, eller mer vardagsnära, en plötslig undanmanöver, och mil efter mil i full fart på autobahn, med bilen maxlastad och termometern på plus 30 grader, ja däcken ska klara det även med litet för lite lufttryck.

Dyra däck

Väldigt få använder sin bil på det sättet, de flesta vill bara ha toppfarten som ett skrytargument. De som håller sig till mer sansade hastigheter är de stora förlorarna när däcken blir breda och låga.

Högfartsdäcken är dyra att köpa, de har dessutom kortare livslängd, vilket ökar på däckkontot ytterligare. Däcken har sämre komfort, lägre sidor ger sämre fjädring, och risken för vattenplaning ökar eftersom breda däck har en tendens att surfa ovanpå vattnet i vägarnas hjulspår.

Störst risk i regn

För biltillverkarna är det här inget problem. För dem är det viktigt att bilarna har bra köregenskaper när vi biljournalister är ute och testar. Det är viktigt med kort bromssträcka på torr asfalt, ett favoritprov hos vissa biltidningar trots att det saknar egentligt värde.

Breda däck har större yta i vägbanan och bromsar bättre än smala däck, ja det här medför till och med att många däcktillverkare väljer gummiblandningar som prioriterar bromsegenskaper på torr asfalt, trots att marginalerna i torrt väglag oftast är betryggande.

Nackdelen är att dessa gummiblandningar missgynnar bromsegenskaperna i regn, trots att det är just i regn riskerna är som störst.

Biltillverkarna har också rejäl rabatt på högfartsdäcken, de kostar inte mer än normala Svensson-däck när de originalmonteras. Däcktillverkarna vet ju att de ska sälja ytterligare sex, sju omgångar däck på eftermarknaden, och det är där de stora pengarna finns.

Regummering ett klipp

Svensson är torsk som vanligt, han kör aldrig fortare än momsad fartgräns, och aldrig över 200 ens på Autobahn, men hans däckkonto under bilens livslängd blir mer än dubbelt så stort som nödvändigt.

Eftersom högfartsdäcken är så dyra är det ännu viktigare att välja rätt modell. I vårt test har vi valt ut däck från de stora tillverkarna och ett par i mellanprisklass men inga regummeringar.

Anledningen är att regummeringarna inte har en chans i ett test av högfartsdäck där vi fäster så stor betydelse vid greppet. Men för den som prioriterar ekonomin före högfartsprestanda kan regummeringen ändå vara det verkliga klippet.

Regummeringen är gjord på en V-klassad högfartsstomme från någon av de stora tillverkarna men den nya slitbanan är ofta ett gummi av ”lågfartstyp”. Det betyder att livslängden i normala farter (under 200 km/tim) blir betydligt längre än för nydäcket.

Betydligt billigare i inköp, halva priset kanske, och dessutom längre livslängd, kanske 30 procent fler kilometer, gör att många ändå väljer bort nydäckets värstingprestanda.

Samma sak med asiatiskt lågpris hos gummigubben eller på nätet. Det behöver inte vara uselt, men tro inte att det är i närheten av premiumdäcken.

Läs först – handla sedan

Det här testet är gjort för dig som vill ha ut det mesta ur din bil. För dig som köpt en bil med fina köregenskaper som du vill behålla med de nya däcken.

Och det är stor skillnad mellan däcken som vi jämför i testet, skillnader som inte syns på prislappen och inte kan avslöjas endast genom att kolla in tillverkarens namn.

Läs först. Handla sen. Och tänk på att det där med maxfarten 240 som står på däcksidan inte gäller i Sverige.

Continental klarade dopingtest

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln