Två äkta folkfraktare - i smidigt format

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-08-23

Renault Grand Scénic och Toyota Corolla Verso går fyra ronder

En flexibel bil för fem personer är knappast en familjebuss.

Men de nya sjusitsarna från Renault och Toyota närmar sig bussfilen. Det är suveränt smidiga personbilar för nästan hela knattelaget.

Det var Renault som startade minivan-trenden i Europa med Scénic, men det var Opel som sensationellt kontrade med kompakta sjusitsaren Zafira. Och nu har vi en handfull modeller att välja på när familjen består av fler än fem. Renault slår tillbaka mot Zafira, VW Touran och Peugeot 307 SW med förlängda Grand Scénic och Toyota glänser med unik flexibilitet i Corolla Verso.

Rond 1: Utrymmen

Grand Scénic är 23 cm längre än den femsitsiga, vilket betyder att det finns plats för både en tredje sätesrad och ett hyggligt bagageutrymme. Visserligen bara 200 liter, men det är störst bland sjusitsarna i det här segmentet. Corollas bagagevolym är futtiga 63 liter med sju personer ombord. Det beror på att Corolla är 13 cm kortare (och 4 cm smalare) än Grand Scénic.

I gengäld är Toyota 2,5 cm högre, vilket betyder mer än det låter för rymligheten. Man sitter lite mer upprätt och det ger bättre utrymme i tredje sätesraden. Det är inte roligt för vuxna längst bak i någon av bilarna, men Corolla är minst obekväm. Den erbjuder också lättare insteg till tredje raden.

De två bakersta stolarna är föredömligt enkla att fälla i båda bilarna – ett handgrepp och de försvinner ner i golvet. Det är givetvis den optimala lösningen för alla säten i en flexibel bil, och det har japanerna insett. Ett par handgrepp räcker i Corolla för att snabbt trolla även andra radens stolar till ett plant lastgolv.

Motsvarande procedur i Grand Scénic kräver fler manövrer och stolarna står då hopvikta mot framsätet. För maximal lastvolym får man lyfta ut alla tre – och måste då ha någonstans att ställa dem.

En annan smart lösning i Toyota: insynsskyddet har en egen plats längst bak när det inte används. I Scénic får man stuva det bäst man kan.

Rond 1 slutar oavgjord. Corolla är bäst för passagerarna, Scénic för bagaget.

Rond 2: Köregenskaper och säkerhet

Vi tar plats i framsätet. Här har Toyota ansträngt sig för att hålla busskänslan borta. Körställningen är förhållandevis låg, och den femväxlade lådan är lätt att jobba med via den upphöjda, korta spaken. Styrningen har fin känsla och bilen är smidig att köra. Motorn på 1,8 liter räcker bra till, och varvar man den är Corolla snabbare iväg än den 100 kg tyngre Scénic.

Renault har med Scénic helt avstått från det som kallas körglädje. Körställningen är lite mer busslik, instrumenten är digitala och sitter mitt på panelen och styrningen är behagligt lättgående, men helt utan känsla.

Med sin något starkare motor ger Scénic lite mer bottendrag och behöver inte varvas och växlas lika mycket som Corolla, och på motorvägen betyder den sjätte växeln cirka 400 varv/minut lägre varvtal.

Renault är mjukare i fjädringen än Toyota, men det påverkar inte väghållningen. I väjningsproven når båda ungefär samma maximala hastigheter. Bägge har väl fungerande antisladdsystem som standard. Corollas fastare fjädring ger stabilare svängar medan den elektriska servon i Scénic hänger med bättre när man måste parera kvickt.

Båda bilarna tog full pott (fem stjärnor) i Euro Ncap:s krockprov. Kuddkriget vinner Toyota, som har en airbag också för förarens knän. Dessutom täcker krockgardinen även tredje raden.

Ronden går till Corolla, främst på grund av mer körglädje.

Rond 3: Komfort och ergonomi

Båda är ganska komfortabla bilar. Körställningen är bättre i Toyota, men Renault har bättre stoppade dynor. Detta gäller även baksätena. Bullermätaren noterar något tystare kupé hos Scénic, men Corolla överraskade positivt och upplevdes subjektivt som bra ljuddämpad. Fjädringskomforten kändes ungefär likvärdig i lägre hastighet – med bara aningen mjukare gång hos Scénic – medan Corollas karossrörelser upplevdes som mer kontrollerade i högre fart.

Atmosfären i kupén skiljer sig radikalt mellan bilarna. Toyota är mer personbilslik, med konventionella lösningar och en aning sportig touche. Kvalitetskänslan är bra.

Scénic är mer futuristisk och spännande inuti. Instrumenten i mitten kan diskuteras, särskilt som viss grafik är svårläst, bland annat varvräknaren. Och navigatorknapparna är svåra att nå. Den digitala hastighetsmätaren syns dock tydligt. Parkeringsbromsen är elektrisk, och bekväm när man väl lärt sig funktionen.

Interiören är allmänt ljusare i Scénic, särskilt om man väljer panoramaglastaket på tillvalslistan.

Corolla är även denna ronds vinnare, utom när det gäller kupébullret.

Rond 4: Utrustning och ergonomi

Med standardutrustning kostar båda bilarna ungefär lika mycket. I priset ingår det mesta man förväntar sig i prisklassen. Till bägge finns klimatautomatik, automatlåda, metalliclack och farthållare som tillval. Xenon-helljus finns till Renault men inte till Toyota.

Parkeringshjälp i form av en tv-kamera i fronten är en nyhet från Toyota. Den visar vidvinkelbilder åt vänster och höger på bildskärmen när man kör ut ur ett garage, och det är en bra finess – men dyr: 29 900 kronor inklusive backkamera och navigator. Videounderhållning i form av dvd-spelare, bildskärmar i nackstöden och trådlösa hörlurar finns till båda bilarna – pris strax under 20 000 kronor.

Driftskostnaden blir något lägre för Corolla, genom lägre förbrukning, billigare försäkring och reservdelar samt mindre värdeminskning. Toyota lämnar fabriksgaranti i 3 år eller 10 000 mil, Renault ger 2 år. Båda har vagnskadegaranti i 3 år och rostskyddsgaranti i 12 år.

Corolla tar hem sista ronden, men till Scénic kan man köpa glastak och xenonljus.

Slutsats: Passagerarkomfort avgör

Slutsats: Den förlängda Grand-versionen har många Scénic-entusiaster väntat på. Den rymmer både sju personer och hyggligt med bagage. Med fem ombord är bagageutrymmet jättelikt. Men jämfört med Corolla Verso är Grand Scénic lite trång för passagerarna, och fällningen av stolarna i andra raden känns föråldrad. Corolla ger ett plant lastgolv i ett nafs utan att stolarna behöver lyftas ut. Toyota är också roligare att köra, har bättre förarplats och lite bättre byggkvalitet. Och den vinner ekonomironden.

Trots ett ynkligt bagageutrymme är Corolla Verso vårt val i den här duellen.

3 andra som vill utmana: Här är tre konkurrenter till Corolla Verson och Grand Scénic

Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se), Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln