Familjelycka – på ett helt nytt sätt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-25

Mercedes och Honda utmanar med ny typ av familjebuss.

Marknaden för familjebussar verkar omättlig.

Därför kommer nu två helt nya. Men Mercedes och Honda har valt helt egna lösningar med FR-VF och B-klass.

Vi kan lugnt konstatera att marknaden för sjusitsiga bilar är mycket liten.

I Sverige finns bara 8 000 sjupersonersfamiljer.

Men drygt 150 000 familjer om fem personer.

Kanske är det därför Mercedes och Honda nu kommer med varsin familjebuss. Ingen av dem rymmer sju personer.

Honda klarar sex, Mercedes fem.

Båda bilarna är svar på säljsuccéer som Renault Scénic eller Opel Zafira.

Mercedes har tagit tekniken från nya A-klass och blåst upp den till ett större format.

Tog chassit från HR-V

Därmed var nya Mercedes B-klass född.

Honda tog chassit från sin stadsjeep (HR-V) och byggde en bred familjebuss där sex åkande placeras i två rader. Tre i bredd både fram och bak gör att det känns lite annorlunda första gången man sätter sig bakom ratten i Honda FR-V. Anledningen är så klart sittpositionen.

Man är ovanligt nära förardörren - och ovanligt långt från passagerardörren och bilens mittlinje.

I FR-V kan du nämligen ha två passagerare bredvid dig.

Lämpligen anvisar du den större av dem till den andra ytterplatsen, då mittstolen är något smalare än de andra.

Men det handlar fortfarande om en riktig plats som kan ta en vuxen.

Då utnyttjar man gärna möjligheten att skjuta mittstolen bakåt, så att knäna går fria från panelen.

Om det inte sitter någon i mittstolen, kan man istället fälla fram dess ryggstöd som blir ett stort armstöd.

Och även sitsen kan fällas fram som litet bord.

Långt till reglagen

Körställningen i Honda är bra men tresitslösningen ger indirekt en nackdel: Reglagen runt instrumentpanelens mitt hamnar inte lika behändigt nära längre.

Samtidigt med bilbreddningen hamnar hälften av knapparna lite längre bort än vad som är idealiskt.

Utrymmet i baksätet på FR-V är bra och tresitslösningen resulterar också i en ovanligt generös mittplats bak. Men viktigare är ytterplatserna och här finns medaljens baksida; stolarna är märkbart utträngda med begränsat axel- och sidledes huvudutrymme som följd.

Kikar vi i stället på den konventionellt disponerade Mercedes B170 kan den alltså bara ta fem personer.

Men det ger faktiskt bättre utrymmen för de åkande.

Takhöjden är något bättre och det är fram för allt mer utrymme på bredden. Och lite längre till islagsytor överlag alltså.

Flexibilar som dessa ska naturligtvis ha ett bra bagageutrymme.

I normalutförande lastar Mercedes 544 liter mot Hondas 439. Hundra liter är ingen oväsentlig skillnad - men då får å andra sidan en passagerare mer plats i Hondan.

Plana lastgolv

Fäller man nu fram baksätet krymper differensen då siffrorna är 1 645 respektive 1 600 liter.

Det är lätt att lasta båda, lastgolven är plana.

Har man väl fällt baksätena kan bara två åka i Mercedes men tre får plats i Honda.

Honda erbjuder också en imponerande flexibilitet där varje enskild stol i baksätet kan fällas individuellt.

Mittenstolen är dessutom skjutbar allt beroende på om knän eller koffertar behöver platsen.

Mercedes B-klass har ett baksäte som är delat 1:3 för både dyna och ryggstöd.

Med ett tilläggspaket (för cirka

1 500 kronor) kan dessutom dynan lyftas ur samt främre passagerarstolen fällas fram.

Därmed behöver du inte ge dig

förrän byggvaruhusets bräder överstiger 2,95 meter.

Fler krokar och fack

Mercedes lastar 100 kilo mer än Honda och nya B-klass har också betydligt fler fack och krokar i bagageutrymmet.

Ute på vägen märks det snart att Honda fått till en sällsynt bekväm fjädringssättning. Den rullar mycket mjukt och behagligt, särskilt i landsvägstempo. Bravo.

Här har Mercedes en betydligt stramare sättning.

Nu är det hårdare chassit inte bara av ondo, det ger bättre vägegenskaper med last.

Framstolarna är bekväma i båda bilarna. Ryggstödet ställs tyvärr in med hack i Honda och nackstöden går inte att vinkla.

Ratten inte ställbar i djupled

Tvärt om i Mercedes vars ratt i stället inte är ställbar i djupled. Det är ynkligt att den detaljen ska kosta som barnens Playstation (1 600 kronor).

Bak är sittställningen och sätet lite mer rejält i Mercedes, men Hondas trumf är den skjutbara mittplatsen.

Honda kniper komfortmatchen trots att ljudnivån konstant är två decibel högre i Honda.

Hondas tvålitersmotor är både stark och varvvillig. Dessutom har Honda en sällsynt fin växellåda med en spak som sitter föredömligt nära högernäven som knappt behöver lämna ratten.

Mercedes 1,7-litersmotor är en ren bruksmotor som aldrig låter speciellt kul.

Dessutom är den lite för klen. Växellådan har dock bra precision och går oftast lätt.

Ändå är Honda inte den mest körglada. Mercedes chassi är helt enkelt bättre.

Säkerhetsmässigt måste Honda gräma sig åt att man inte nådde full pott, alltså fem i stället för nu uppnådda fyra stjärnor, i EuroNcaps krocktest.

Konkurrenter som Mercedes A-klass (B- klass är ej testad) och nya Opel Zafira är bättre. För FR-V:s del noteras lite högre värden för axlar och bröstkorg i sidokollisionstestet.

Specialsydd krockkudde

Kan det ha med sittpositionen nära dörren att göra, måntro?

Hur är mittpassageraren fram skyddad, kan man annars undra. Jo, passagerarkrockkudden är stor och specialsydd. Den sväller över mot mitten och skyddar båda två.

Men kudden går inte att koppla bort för att ge plats åt en bakåtvänd barnstol. Att B-klass är minst lika säker som A-klass är ingen vågad gissning och utrustningsgraden är mycket hög.

Till skillnad från Honda finns pisksnärtsskydd fram.

Antisladdsystem är standard i båda bilarna. Utmärkt.

Allt inkluderat

Att dessa vagnar kostar lika mycket är inte ens halva sanningen.

Honda FR-V 2,0 säljs enbart som "Executive" vilket innebär att den faktiskt har allt man kan begära: klimatanläggning, cd-växlare, farthållare, regnsensor, lättmetallfälgar med mera.

Till och med taklucka ingår för 221900 kronor.

En likvärdigt utrustad B 170 kostar 261800 kronor. Med tvålitersmotor lite till.

Skatt och försäkring är billigare för Mercedes men andrahandsvärdena lär inte ge den stjärnprydda bilen några fördelar.

Liten motor jobbar hårt

Förbrukningen blir högre för Mercedes - den lilla motorn får jobba hårdare.

I femsitsiga Mercedes uppstår inte den typiska familjebusskänslan. Men den praktiska sidan finns ändå.

Hondan vinner på sin flexibilitet, höga tillförlitlighet och sitt pris. Men samtidigt kan vi inte blunda för Mercedes kvalitetskänsla.

Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln