Lilla limousinen imponerar stort

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-04-02

Mercedes C-klass – en perfekt liten lyxbil

Valencia Perfekt! Skulle jag beskriva nya C-klass med ett enda ord finns det inget lämpligare. Fick jag två ord blev det mer nyanserat: ”Nästan perfekt”. Nya C-klass inte världens bästa bil, men i klassen finns det ingen bättre.

C-klass är inte rymlig, inte särskilt praktisk, den är dyr och den har bakhjulsdrift. Bara bakhjulsdriften kunde diskvalificera den från omdömet ”perfekt”.

Men C-klass är ingen praktisk familjebil med låga ägarkostnader. Den

är, och vill vara, en liten lyxbil med oöverträffad komfort och massor av känsla och prestige.

En del av mina kolleger där nere i Spanien där den internationella presentationen ägde rum sa vad som alltid måste sägas när en ny Mercedes presenteras: Det är ingen BMW.

Inte någon BMW

Och det ska tolkas negativt: Den har inte lika bra köregenskaper som en BMW. Eller mer korrekt: Den är inte lika rolig att köra, styrningen är inte lika exakt, chassit svarar inte lika blixtrande snabbt på minsta rattrörelse.

Nä, men det är inte meningen heller. Den dagen Mercedes bygger en BMW är det slut. För Mercedeskunden vill visserligen ha fina köregenskaper, men ingen nervös bil som måste passas kontinuerligt med ratten och som svänger när föraren vrider på huvudet.

Nej, C-klass är ingen BMW 3-serie. Och ska inte vara det. Men självklart finns det likheter i övrigt. Som att bå

da bilarna har vuxit en aning. C-klass med fem centimeter på längden, fyra på bredden och avståndet mellan hjulaxlarna med 4,5 cm. Det ger aningen bättre utrymmen, men baksätet är fortfarande rätt trångt. Inget för vuxna att hoppa in och ur allt för ofta.

Sportig design för de yngre

För att attrahera lite yngre ägare finns en sportigare, amg-lik design med stjärnan i grillen kallad ”Avantgarde”. Men det är alltså en design som sen kan kombineras med alla typer av motorer och chassin. Själv är jag nog konservativ, eller hör till den äldre målgruppen, visst ska en Mercedesgrill se ut som en Mercedesgrill alltid gjort. Men Mercedes tror att hälften av köparna väljer Avantgarde-look-en.

Inne i bilen är det däremot 100 procent Mercedes, just så som kunderna alltid velat ha det. Stramt, tyskt och med alla reglage i god ordning. Allt är lättarbetat och överskådligt. Till och med navigatorn, men varför måste skärmen gömmas, och på ett så kom

plicerat sätt, när den inte används? Visst ser det snyggt ut när den fälls in under ett lock och döljs, men dyrt och onödigt.

Perfekt komfort

Jag kör dieseln 320 CDI första dagen och bensinaren 350 andra. Båda med automatlåda och båda på allt från motorväg till krokigaste bergsvägarna i inlandet mellan Valencia och Benidorm.

På sommarväglag och torr asfalt finns det bara ett ord för att samman

fatta köregenskaper och komfort: Perfekt. Utan tillägget ”nästan”.

Fjädringskomforten är oöverträffad i storleksklassen. Brunnslock, skarvar, gropar passeras utan att det stör vid normal körning. Och i de krokigaste partierna, där många bilar vill börja hoppa och studsa och tappa greppet på ojämnheterna, håller C-klass däcken klistrade mot underlaget rent märkvärdigt bra!

Vilsam körning rakt fram

Och när det går lite för fort i kurvan griper antisladdsystemet in mjukt och fint, nästan omärkligt. Inte brutalt som tidigare hos Mercedes.

Alla nya C-klass har adaptiva stötdämpare som standard. Kanske är det det systemet som gör att bilen samtidigt har så fin fjädringskomfort och så fina köregenskaper.

Styrningen är aningen diffus runt mittläget, lite som vi vant oss med hos Volvos stora modeller. Men jag har inga problem med det. Det gör körningen vilsam rakt fram. Och när det gäller, när jag verkligen vill att bilen ska svänga, då gör den det utan minsta tvekan.

Stolarna är bättre än tidigare, inte lika stenhårda. Det går att sitta länge utan träsmak. De ger stöd utan att klämma åt.

Smidiga automatlådor

Motorerna känns igen från E-klass. Lite starkare än tidigare samtidigt som de blivit snålare. Och automatlådorna växlar silkeslent och mer än tillräckligt snabbt. Lådan i 320 CDI har sex steg, 350 har sju.

Det finns ett sportpaket också, som innehåller en extra knapp till fjädringen, så att man helt i onödan kan välja mellan komfort- och sportläge, och lika onödiga växelpaddlar på ratten, och sänkt chassi, lite snabbare styrning och lite annat.

Man frågar, varför?

Läs också:

Robert Collin/text och foto

Följ ämnen i artikeln