M6 ger mersmak

Publicerad 2013-06-28

BMW:s nya Gran Coupé är en stor läckerbit

Stor, läcker och blixtsnabb. Nya BMW M6 Gran Coupé är utan tvivel en imponerande bil på många vis och klarar långa pass på autobahn lika lätt som snabba varv på Nürburgring.

Men, proppfull med avancerad teknik blir körkänslan lite filtrerad. Var tog körglädjen vägen?

Text: Johannes Collin Foto: Uwe Fischer & BMW

Schweinshaxe. Den mest bayerska rätten av alla. Övre delen av grisens ben som först kokas och sedan grillas så att köttet nästan faller isär av mörhet och svålen blir gyllenbrun, knaprig och alldeles fantastiskt god. Det är 300–400 gram kött som helst äts tillsammans med Knödel, en tennisboll-stor klump av vitt bröd och ägg och naturligtvis en stor öl, gärna en liter. Man blir... mätt.

Nya BMW M6 Gran Coupé är en Schweinshaxe mit Knödel i bilform. Det är så mycket av allt att man blir mätt. Men precis som med den bayerska nationalrätten kan man ändå tänka sig att äta lite mer, hur mätt man än är.

Bilen är en klump, den mäter precis över fem meter på längden och vikten med lite extrautrustning och två personer ligger nära två och ett halvt ton. Men storleken och vikten märks inte så tydligt bakom ratten, åtminstone inte till en början.

Samma motor som M5

Jag gasar ut ur München norr ut och upp på påfarten till autobahn A9 (E45, samma väg som genom Norrlands inland). Den stora bilen vill sätta iväg snabbare än däcken och asfalten klarar av. Antispinnlampan blinkar konstant och först uppåt 70 förmår däcken få ned kraften i backen utan att spinna bort kraften och elektroniken kan lägga sig i vila.

Under huven sitter samma motor som i BMW M5 och vanliga M6 och det är ett monster till motor. En V8 med turbo som ger 560 hästkrafter när varvräknarnålen närmar sig rödmarkeringen. Vridmomentet på 680 Newtonmeter (ungefär fem gånger så mycket kraft som i en småbils-motor) finns redan från tomgång. Men all elektronik och tyngden i bilen gör att acceleration blir ganska odramatisk. M6 Gran Coupé exploderar inte iväg utan sugs snarare iväg. Innan jag har lämnat påfarten till A9 är farten en god bit över 200 km/tim och accelerationen avtar inte nämnvärt. 250, 270, 290. Jag är inte så koncentrerad på hastighetsmätaren men hinner se 315 kilometer i timmen innan en Ford Fiesta bestämmer sig för att gå ut i omkörningsfilen en dryg kilometer längre fram.

Förarkurs för maxfart

I vanliga fall är alla snabba BMW-modeller spärrade till 250 kilometer i timmen enligt en gammal tysk överenskommelse mellan BMW, Mercedes och Audi. En regel som det har börjat tummas lite på. När du beställer din M6 Gran Coupé kan du beställa till en förarkurs hos BMW för 25 000 kronor och när du gått kursen höjer BMW toppfarten på din bil från 250 till 305 kilometer i timmen. Och 305 kilometer i timmen är också en spärrad toppfart, utan spärr skulle bilen göra närmare 330 kilometer i timmen.

När jag närmar mig Fiestan bakifrån i hög fart blir den höga vikten på bilen tydligare än under accelerationen. De enorma bromsarna tar ned farten snabbt men det känns verkligen hur hårt bromsarna och de breda däcken måste jobba för att komma ned i samma hastighet som Forden.

Och, under hela resan, upp till 315 kilometer i timmen och ned till 130 är BMW M6 Gran Coupé klippstadig. Bilen åmar sig inte, rör sig inte oroligt – bara ligger som en padda på vägen.

Beteendet på vägen skiljer sig inte nämnvärt mot vanliga M6. Den stora skillnaden bilarna emellan är bakdörrarna som gör det betydligt enklare att transportera fyra personer. Och det går faktiskt att sitta i baksätet även om mitt huvud precis tar i taket.

Hjälpsystemen jobbar febrilt

Det finns mycket gott att säga om BMW M6 Gran Coupé men den är mer ett Autobahn-lok än en busbil. På de kurviga vägarna öster om München tar bilens vikt ut sin rätt för här i kurvorna är man inte lika behjälpt av monstret under huven. Antisladdsystem och andra elektroniska hjälpmedel jobbar febrilt med att hålla bilen i schack. Kopplar ur hjälpmedlen här gör bara en dårfink. Och

visst tar sig M6 Gran Coupé förbluffande snabbt fram mellan byarna men särskilt kul är det inte, det känns som att ratta en amerikansk muskelbåt på Göta kanal.

En BMW M6 Gran Coupé ska leva sitt liv på motorvägen eller möjligen på ödsliga norrländska inlandsvägar. Jag känner plötsligt ett sug på att fortsätta E45:an norrut ända upp till Lappland, trots att jag egentligen redan är mätt på bilen.

Följ ämnen i artikeln