Nya Porsche 911 GT3 officiell

Uppdaterad 2018-07-02 | Publicerad 2013-03-05

Nya 911 GT3 får 475 hk – och massor med teknik

Nya Porsche 911 GT3 är vad företaget själva kallar den ”sportigaste av alla 911”. Bakom orden står en motor på 475 hk och en tid runt Nürburgring som spås slå den dubbelt så dyra Ferrari 458 Italia på fingrarna rejält.

I dag för 50 år sedan var det världspremiär för en annan Porsche – nämligen den allra första 911:an. Sedan dess har en del hänt i både bilvärlden och hos Porsche. Men 911 lever fortfarande, och vid full vigör.

För att markera jubileet väljer Porsche att låta 911 GT3, den femte i ordningen, göra världspremiär på bilsalongen i Genève. Och den nya bilen är mer extrem än någon annan Porsche utan överladdning. Med 475 hästkrafter ur den 3,8 liter stora boxersexan klarar nya GT3 en acceleration från stillastående till 100 km/h på 3,5 sekunder. 200 knyck passeras efter mindre än tolv sekunder och accelerationen slutar inte förrän nålen står på 315 km/h.

Byggd för bana

Men som vanligt är det inte 0-100-tider man jagat, snarare har fokus som alltid legat på att vässa tiden runt den klassiska Nürburgring så mycket som möjligt. Exakt hur låg tid man kunnat pressa är inte bekräftat, men Porsche själva hävdar att tiden kommer hamna ”under 7:30”. Som en jämförelse har tvåmiljonersbilen Ferrari 458 en tid på 7:32,92…

Givetvis är det ingenjörskonst som är hemligheten. Bland de tekniska lösningarna finner man bland annat fyrhjulsstyrning för första gången i en Porsche.  Det betyder att bakhjulen styr i samma eller motsatt riktning som framhjulen för att förbättra kurvtagningsförmågan. Växellådan är Porsche dubbelkopplingslåda PDK som ger föraren sju växlar att välja mellan efter smak och tycke.

Gigantisk bakvinge

Sedan den första 911 Turbo-modellen kom 1975 har Porsche gjort oss bortskämda med gigantiska vingar på sina prestandamodeller. Nya GT3 är inget undantag. Bakluckan tillika motorhuven pryds av en vinge modell större. Andra kännetecken som skiljer 911 GT3 från den enklare 911 Carrera S, som modellen till en början bygger på, är ett annat front- och akterparti som blivit bredare och fått större luftintag.

Porsche 911 GT3 generation fem är bekräftad till att komma till Sverige i augusti och kommer att kosta från 1 350 000 kronor.

Följ ämnen i artikeln