Porsche 911 Turbo officiell

Uppdaterad 2018-07-02 | Publicerad 2013-05-03

Porsche lanserar nu inte bara en utan två av de hårigaste Porscharna hittills i modellserien. Nya Porsche 911 Turbo och Turbo S blir med sina 520 och 560 hästkrafter bland de snabbaste 911:orna någonsin.

I tider när familjesedaner som Mercedes E 63 AMG och Audi RS6 sprintar upp till 100 km/h på under fyra sekunder är det förstås nära till hands att fundera över vad man ska ha supersportbilar till.

Med nya 911 Turbo och Turbo S verkar Porsche mena att man ska använda dem till att köra ännu fortare. 0-100 betas av på närmast motorcykelsnabba 3,2 respektive 3,1 sekunder och toppfarten är 318 km/h. Den klassiska repan runt Nürburgring, vilket är en måttstock för bilens köregenskaper, ska gå under 7 minuter och 30 sekunder. För att jämföra med något är det betydligt snabbare än vad exempelvis en Ferrari 458 Italia klarar av.

Bredast hittills

För att särskilja Turbo-modellen från de mer beskedliga 911:orna har Porsche tagit i ordentligt och breddat modellen mer än någonsin tidigare. Hjulen mäter 20 tum och döljer keramiska bromsar.

Dessutom har Porsche installerat svängande bakhjul, vilka låter bilen svänga in i kurvorna bättre än tidigare. Det gör att bilen svänger bra, utan att göra alltför mycket avkall på kursstabiliteten i högre hastigheter.

Både Porsche 911 Turbo och Turbo S är aktuella för Sverige och kommer hit i september 2013. Smakar det så kostar det 1 535 000 kronor för Turbo och 1 846 000 kronor för Turbo S.

Följ ämnen i artikeln