Skruva den som Bildoktorn

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-01-12

Enkla knep får dig att lyckas

Skruva, skruva, skruva.

Muttra, muttra, muttra.

Men lugn – det finns mutterfria sätt att skruva.

Oavsett om du fixar cykellyset eller renoverar en Ferrari, så är det samma regler som gäller när skruvar och muttrar lossas.

Om de inte följs är risken stor att du slinter, med blodiga knogar och förstörd skruvskalle som följd. Eller att skruven går av och du får massvis med merarbete.

Den vanligaste orsaken till att folk slinter med verktygen är helt enkelt att de använder fel verktyg.

Slinter du på grund av att mejseln, hylsan eller nyckeln inte passade riktigt så är du i hissen från början, trots att skruven/muttern egentligen inte satt så hårt fast.

Det näst vanligaste misstaget är att verktyget inte fick en ärlig chans att greppa ordentligt i skruven/muttern. Detta gäller speciellt smutsiga och rostiga skruvskallar där verktyget ska ner i ett hål, typ insex, torx och spår för stjärnmejslar.

Därför ska du först pilla ordentligt rent i hålet och därefter knacka ned verktyget ända i botten med en hammare.

Det kan också vara smart att fundera en stund över om gängan är höger- eller vänstervriden. Vänstergängor hittar du på en del ställen som rör sig åt ”fel” håll. Exempelvis har alla cykelpedaler höger- respektive vänstergänga beroende på vilken sida de sitter på. Detta för att minimera risken att de skruvar bort sig själva. Samma sak gäller hjulmuttrarna på en del äldre bilar.

Pinnskruvar

Muttertång

Gassvets

Avbitare

Avdragen skruv

Rostiga gängor

Tumverktyg

Stjärnmejslar

Mutterspräckare

Slippasta

Slagmejsel

Byta mutter och skruv

Magnetmejsel och bits

Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln