Konsten att välja rätt bland begagnade småbilar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-10-17

Aftonbladets beg-expert ger råd

Det finns mycket pengar att spara för den som väljer en liten bil.

Den kostar mindre att köpa, drar mindre bränsle, har lägre skatt och är billigare att försäkra.

Enligt Motorbranschens Riksförbund, MRF och Autodata är begagnat-priserna stabila jämfört med förra- året. Lagren växer däremot – och det kan du som konsument utnyttja. Bilhandlare avskyr lagerbilar som står och kostar pengar. Jämför flera handlare och pruta!

Småbilar är populära och det speglar begagnatutbudet.

En sökning på www.blocket.se ger över 100 träffar på begagnade Hyundai Atos.

Efterfrågade bilar sjunker inte lika snabbt i värde. Vill du komma så billigt undan som möjligt tittar du bortom trendbilarna och väljer en anonymare vagn. Att vara fördomsfull kan löna sig: Välj hellre en brun-beige Nissan Micra pedantskött av det äldre paret än grabbens silvermetallic Peugeot 206 med 17-tumshjul.

Tänk också på att de allra billigaste bilarna på marknaden sällan lönar- sig att köpa begagnade förrän efter- några år. Då har priserna sjunkit. Modeller att kika lite extra på, som sjunker i senaste prislistan är Toyota Yaris och Opel Astra.

Trenden är att småbilarna växer på alla ledder. Men det finns fortfarande bilar som verkligen är små. Med en flexibel småbil, kanske byggd på höjden, kommer du långt.

Enligt statistiken köper svenskar ovanligt stora och tunga bilar med starka motorer som släpper ut mest kol-dioxid per kilometer i EU. En mindre motor släpper i regel ut mindre farliga ämnen samt drar mindre bensin.

Idag har många småbilar en säkerhetsnivå i klass med större modeller, som till exempel krockkuddar, bältes-sträckare och deformations-zoner. Väljer du en nyare begagnad bil är chansen att inte skadas i en krock avsevärt större.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln