ROND 3: SÄKERHET

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-02

- tio småbilar i stort test

VARNING! KIA SÄMST PÅ SÄKERHET Varken krockgardiner eller antisladdsystem. Koreanska Kia Picanto är testets bottennapp.

Generellt sett har de flesta -småbilar idag en acceptabel säkerhets-nivå, jämfört med för tio år sedan är det mycket bättre.

Fiat Panda har inte sidokrockkuddar - man måste alltså betala extra för att få ett godtagbart grundskydd.

Men tyvärr är många tillverkare för snåla och monterar inte elektroniskt antisladdsystem som standard.

Ingen av testbilarna har antisladd som standard. Till Fiat Panda, -Mitsubishi Colt samt VW Polo går det dock att beställa.

Men till sju av testbilarna kan man alltså inte ens beställa antisladd-system.

Tillverkarna tar bort skyddet

Säkerhetsdetaljer som krock-gardiner- och sidokrockkuddar finns alltid i större och dyrare bilar. Men i småbilarna fattas det ofta.

Vilket är märkligt, just småbilar har av storleksmässiga skäl mindre krockzoner och det borde därför vara extra viktigt att förse dem med alla upptänkliga skyddsanordningar.

Istället gör tillverkarna tvärtom. Struntar i – eller tar bort – skyddet för att få ner priset.

De testade Fiat Panda och Punto, Peugeot 206 samt Toyota Yaris har -inte sidokrockkuddar som standardutrustning – man måste alltså betala extra för att få ett godtagbart grundskydd.

Och när det gäller skyddet för -huvudet, alltså med krockgardin, finns detta inte i någon av testbilarna. Men till alla utom Skoda Fabia och Toyota Yaris kan det köpas till – fast det rimligen borde varit standard.

Extra viktigt i vintermörka Sverige är att strålkastarna har någon form av rengöring.

Men bara sex av testbilarna har -strålkastarrengöring – eller kan -extrautrustas med det.

Fyra av de tio bilarna; Fiat Panda, Kia Picanto, Mitsubishi Colt och Toyota- Yaris har inte – och kan inte utrustas med – strålkastarrengöring.

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är dessa bilar alltså inte ett bra köp. Vi skulle kunna gå så långt som att uppmana till att inte köpa bilarna av den -anledningen.

Och vi har mer kritik att rikta.

Säkerheten varierar

I exempelvis Fiat Panda, som har strålkastarrengöring, är ljuset istället inte tillräckligt starkt. Och bromssträckan samt greppet vid en undanmanöver är inte heller tillräckligt bra.

Koreanska Kia Picanto är säkerhetsrondens bottennapp. Den har det sämta ljuset av alla. Och varken krockgardiner, antisladdsystem eller strål-kastarrengöring finns att få.

Kikar vi på den aktiva säkerheten hos testbilarna varierar den också.

I undanmanöverprovet, älgtestet, klarar sig de flesta av -test-bilarna bra. Lilla Micra, C3, -Fabia, 206 och Polo imponerar mest.

Sju av testbilarna (C3, Punto, -Micra, 206, Fabia, Yaris, Polo) är krocktestade- av EuroNcap. Sex av dem har bra värden- men Nissan -Micra är något sämre i frontalkrock och VW Polo får sämre betyg i fotgängar-testet.

Krockgardiner i standardutrustningen saknas överlag i testbilarna – vilket leder till slutsatsen att bil-tillverkarna tycker att småbilsköpare inte behöver skyddas lika bra som storbilsköpare.

Men vi noterar även ett positivt -genombrott:

Både Nissan Micra samt Toyota Yaris har pisksnärtskydd i framstolarna.

Det visar att även små bilar kan -göras säkra – om tillverkarna vill.

Säkerhetsronden delas till slut av två – Citroën C3 samt VW Polo.

Småbilstestet - rond för rond

Alla bilarna i testet

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln