VW skrotar supermotorn – satsar på eldrift istället

Bentley

Glöm en ny VW-värsting med W12:a.

I sviterna av dieselskandalen skrotar tillverkaren tankarna på att använda supermotorn som sitter i Bentley Bentayga.

Istället ska man satsa på eldrift.

– Volkswagen ompositionerar sitt varumärke inför framtiden, säger Herbert Diess, vd för Volkswagen personbilar.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla härSugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook

Det är fortfarande lång tid innan den så kallade ”Dieselgate” är ett avslutat kapitel. Men VW handlar resolut och i en serie beslut vill man nu visa att det är nya tider som gäller.

En av dessa är att man kasserar alla tankar på att erbjuda sitt flaggskepp, Phaeton, med nyutvecklade W12-motorn som även sitter i Bentleys suv. Det avslöjar VW i ett pressmeddelande.

– Volkswagen ompositionerar sitt varumärke inför framtiden. Vi blir mer effektiva, vi ger våra produkter och våra kärnteknologier ett nytt fokus och vi skapar utrymme för våra framåtblickande teknologier genom att snabba på vårt effektiviseringsprogram, säger Herbert Diess, vd för VW personbilar.

Var färdig – görs nu om helt

Lyx-sedanen har ryktats vara klar sedan länge, men skjutits på framtiden på grund av att man ville göra några justeringar. Nu verkar det som att det inte är en liten justering man gör.

VW skriver att ”ledningen beslutat att omdefiniera det pågående projektet. Den nya bilen kommer att ha en helt elektrisk motor med lång räckvidd, uppkoppling och nästa generations assistanssystem samt en emotionell design”.

Mer hybrider och eldrift

Men nya Phaeton är inte det enda som blir elektriskt. Koncernen jobbar även på ett elektriskt modulsystem som ska användas för kompaktbilar. I sitt pressmeddelande skriver VW att det systemet ska passa alla karossformer och fordonstyper och erbjuda en räckvidd på el från 250 upp till 500 kilometer.

Omprövat dieselstrategin

När det gäller diesel kommer det av förståeliga skäl att vara lite av det ”svarta fåret” framöver. Dieselstrategin har omprövats och på ledningsmötet beslutades det att man så snart som möjligt skull gå över till den senaste tekniken i alla motorer.  Därtill ska man skynda på utvecklingen samt öka fokusen kring hybrider och tanken är att man snart ska få ut elbilar med en räckvidd på 300 kilometer.

Slutligen har man beslutat att minska investeringarna med en miljard euro om året.

De nya besluten är ett tydligt steg bort från dieselskandalen och förhoppningen från VW är att man genom att vara transparent och visa sina strategiska beslut – så ska förtroendet kunna återuppbyggas.

Aftonbladet Bil

ANNONS EXTERN LÄNK

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline här

Dackonline SE

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bentley

ÄMNEN I ARTIKELN

Bentley

Volkswagen

Motor

Bilar

MER OM MIN BIL

Exklusiv förhandstitt på BMW:s nya laddhybrider

Så här blir Volvos ”budget-hybrid”

TEST: 10 laddhybrider – så bra är de

Här är VW:s nya ”överklass-suv”

Billigaste laddhybriden för familjen – den ska du välja

TEST: Polestar 1 – en enorm glädje

TEST: Volkswagen ID3 – så bra är den

Audis nya – den sista av sitt slag

Elbilar dominerar bilsalongen i Frankfurt

Bilder: Kolla in i nya folkabussen

Är det nu elbilen blir folklig i Sverige?

Test: Familjelastaren ett laddhybridklipp

TEST: Renaults nya laddhybrider

TEST: Så bra är Audi A6 TFSI e

Lista: Hetaste suvarna på Frankfurtsalongen

Bästa begagnade laddhybriden

Testduell: Volvo XC40 Recharge mot VW ID.4

Privatleasingklipp på laddhybrider

Laddhybrid-suvarna som du ska undvika

TEST: Så bra är nya Toyota Yaris Cross

Laddhybrid-suven som du ska satsa på

Laddhybrid-test: Nya Volkswagen Tiguan

Välj rätt laddhybrid

SLADDVÄDER