15 sanningar om däck

Uppdaterad 2019-09-23 | Publicerad 2003-12-01

Har du ännu inte hunnit byta däck?

Lugn, här kommer sista-minuten-hjälpen som räddar även den här vintern.

Magister Robert Collin har sammanställt 15 sanningar om däcken.

Läs först - byt sedan. Vad tror du, rätt eller fel?

Nu för tiden har de dubblösa däcken blivit riktigt bra medan utvecklingen av dubbdäcken stått still.

FEL! Alla däck utvecklas hela tiden. De dubblösa däcken har fått bättre grepp på is, deras sämsta före, de sladdar inte iväg fullt lika vildsint som förr och en del är riktigt hyfsade på asfalt. Men dubbdäcken har också blivit bättre. Avståndet mellan dubbat och dubblöst i våra tester är ungefär lika stort nu som för tio år sen.

Dubbarna sliter på asfalten.

RÄTT! Ja, det stämmer. Men utan dubbdäck skulle asfalten istället poleras och bli blank och vansinnigt hal! Nu mera har dubbarna blivit lättare och mindre aggressiva och samtidigt har asfalten blivit hårdare. Nu lever dubb och asfalt i perfekt harmoni. Vad de än tror på länsstyrelsen i Stockholm

Tekniken med massor av mikroskopiska bubblor i gummit förbättrar greppet.

FEL! Bubblorna gör gummit mjukare (det är ju fullt med hål), då rör sig däckklackarna mer och fästet på is blir bättre. Men på barmark saknar bubbeldäcken stabilitet, dessutom är livslängden ett skämt (just det, gummit är ju fullt med hål).

Bästa däcken ska sitta fram.

FEL! En gammal myt som är svår att avliva. Bättre grepp fram än bak gör att baken lätt kastar ut i en okontrollerad sladd. Många som provat har hamnat med baken före i diket, eller i en mötande bil.

Förra årets vinterdäck hårdnar när de ligger i garaget över sommaren.

RÄTT! Vinterdäck får alltid en hård yta med dåligt grepp när de lagras över sommaren. Därför ska vinterdäcken på medan det fortfarande är barmark så att den yttersta tiondelens millimeter hinner slitas ner innan det blir halt.

Dubbdäck är bara bra när de är nya, efter en säsong har de sämre fäste än dubblösa däck.

FEL! Självklart slits dubbarna, men trots allt behåller de sitt grepp och ett slitet dubbdäck är ofta bättre än ett nytt dubblöst i halkan.

Regummeringar är skit!

FEL! Garageregummeringarna, som aldrig var särskilt bra, har i princip försvunnit. Nu domineras marknaden av en handfull seriösa svenska fabriker (AGI, Galaxie, McRipper, Fighter och några till) och deras däck är mycket vintergrepp för pengarna.Tyvärr importeras det en massa riktig dynga från Asien. Det är nya däck som säljs till priser nära regummeringarna men greppet är ofta en total katastrof. Om däckhandlarna vore så seriösa som de brukar påstå skulle det här Asien-geschäftet inte förekomma.

Dubbdäck ska köras in femtio mil eller mer för att dubbarna ska fastna ordentligt i däcket.

RÄTT! Den som gasar iväg som rallykalle direkt från gummigubben har inte många dubbar kvar vid nästa gathörn. Den som däremot kör mjukt och fint utan några rivstarter eller häftiga inbromsningar "kör in" däcken, det vill säga får dubbarna att bränna fast i gummit. Sen är dubbarna omöjliga att slita loss.

Moderna aluminiumfälgar tål salt och slask.

FEL! Bara tills man skrapar mot en trottoarkant eller tills sand och grus börjar blästra upp ytbehandlingen. När den glatta ytan slitits ner tar det inte lång tid innan fälgen ser bedrövlig ut.

Undersökningar visar att upp till tre år gamla vinterdäck är lika bra som nytillverkade.

FEL! Undersökningen som gjordes av VTI för däckbranschen visade bara en liten bit av verkligheten. Den visade att gummit på däck som lagrats rätt (svalt och mörkt) i tre år inte hårdnat så att greppet försämrades. Men undersökningen sa inte något om hur åldrandet av ett tre år gammalt gammalt däck påskyndas jämfört med ett färskt när det börjar användas och den nämnde inte att utvecklingen hela tiden går framåt. Även om däcket heter exakt likadant efter tre år görs det förbättringar både när det gäller stommen, gummiblandningen och mönsterutformningen. Ett tre år gammalt däck hade redan som nytt betydligt sämre egenskaper än ett däck som tillverkas tre år senare.

Nu för tiden är breda vinterdäck bättre än smala.

TOKFEL! På asfalt, kanske, men inte på vinterföre, i synnerhet inte på nysnö och slask.

Vinterdäck ska precis som sommardäck vara godkända för bilens toppfart.

FEL! Tyvärr försöker flera europeiska biltillverkare få oss att lägga på vinterdäck av högfartstyp, sådana som används på kontinenten. Där funkar de, för där är det mest våt asfalt på vintern, här hemma är de HELT FEL! Greppet på is och snö är uselt!

Vinterdäck ska ha samma dimension som sommardäcken.

FEL! Biltillverkarna tycker att det ser snyggt ut, däcktillverkarna gillar det för att de breda lågprofildäcken är dyrare. Men som konsument står man där som förlorare med sämre grepp på nysnö och slask. Köp ett lite smalare däck på vintern!

Jag läser inga däcktester, jag köper ett dyrt och bra däck direkt.

FEL! I Aftonbladets stora däcktest kostade det bästa och det sämsta däcket lika mycket!

Dubbdäck har dåligt grepp på asfalt. De åker skridsko på dubbarna och har dålig stabilitet.

FEL! Myten lever och frodas, senast var det Vägverket(!) i en broschyr om vinterkörning och tidningen Motor som desinformerade. Dubbade däck har faktiskt BÄTTRE stabilitet och bromsegenskaper på asfalt än de nordiska vinterdäcken utan dubb.

Mer om däck

Robert Collin