Att köra

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-12

Vi drar ut på vägarna i Bergslagen, här finns både breda och fina huvudvägar samt sällsynt trevliga krokvägar mellan hyttorna.

Många mindre vägar har den numera så typiska svenska kvaliteten där grov, nersliten asfalt blandas med nylappade fält och ganska gott om tjälknölar. Bra underlag när chassin ska hårdtestas.

Det tar inte lång stund innan profilerna presenterat sig.

Volvo V50 håller världsklass. Man sitter utsökt bra, ratten har rejäla inställningsmöjligheter, växelspaken och allt annat sitter exakt där man vill ha dem och är lättjobbade.

Oavsett fart och hur många pucklar och gropar vägen har så behåller Volvo V50 väggreppet. Det går nästan inte att få den ur spår.

Ibland känns den nästan som en formelracerbil. Och är lika kul att köra, dessutom med en styrning som är både exakt och ger rätt känsla.

Inte lätt för Saab 9-3 SportCombi som också har en utmärkt, men lite plottrig förarplats. Bra förarstol, lite underlig rattlutning men lätt att hitta en bra körställning.

Saaben har ett bra chassi. Men för mjukt, för vekt. Bilen kränger, speciellt bakändan har svårt att hålla spåret i tvära kurvor av puckelpistkaraktär.

Ibland hoppar den ur spår och anti-sladdsystemet får ofta gå in och kompensera vad fjädrar och stötdämpare inte klarar.

Styrningen i Saab 9-3 SportCombi är exakt och snabb. Men Volvo V50 är ännu bättre.

På stora, fina och breda vägar trivs Saab 9-3 SportCombi bättre. Och väggreppet är bra i hög fart.

Men även på de fria vidderna är Volvo V50 tydligt bättre. Högfartstabiliteten är imponerande. Över krön och i skarpa kurvor excellerar V50.

Saabs motor är lite vassare. Diskreta 150-hästaren drar fint i övre registret men är kraftlös under 3 500 varv.

Volvos 140-hästare är rapp, snabb att svara. Men över 4 500 varv brölar den mer än den knuffar på.

Av växellådorna är Volvos den mest exakta och Volvo vinner ronden utan att förta sig.

Betyg/att köra

Saab 9-3 Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Volvo V50 Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus

Testduellen rond för rond:

Robert Collin om Volvo-Saab-testet:

Följ ämnen i artikeln