Endast Sverige svenskt stål har

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-12

Det svenska stålet biter.

Det har det gjort i över 400 år. Järnmalmen i Bergslagen utvecklades till vår första internationella storindustri, grunden till vårt välstånd, till våra stormaktsdrömmar och än i dag är det svenska stålet svårt att överträffa.

Fortfarande på 1960-talet blomstrade järnhanteringen i Bergslagen men nu är gruvorna inte lönsamma längre, och de flesta järnbruken är nerlagda. De få som finns kvar är i princip i utländsk ägo.

Volvo och Saab är inte heller så svenska längre, men stålet kommer från Sverige. Det svenska specialstålet som är med och gör Volvo och Saab till världens säkraste bilar.

Ramnäs mellan Västerås och Fagersta har smitt stål sen 1500-talet. Det Schenströmska bruket var först i Sverige med det revolutionerande Lancashiresmidet i mitten av 1800-talet och smederna gick inte hem förrän 1964.

Vi körde in det allra senaste från Volvo och Saab i den 150-åriga smedjan. Efter en dags hårdkörning på krokiga, nerslitna landsvägar i Bergslagen. Med bromsar som luktade bränt. Med front och vindruta täckta av insekter. Med en bränsleförbrukning långt över tillverkarnas siffror. Och med en massa erfarenheter av kör-egenskaper, komfort, kvalitetskänsla förarergonomi och utrymmen.

Jo, det kändes rätt där i smedjan. Det svenska stålet biter fortfarande. För mycket bättre än Volvo V50 kan det inte bli. Och Saab 9-3 Sportcombi vansläktas inte heller. Smederna på bruket kan vila lugnt. Deras arv lever vidare.

Testduellen rond för rond:

Robert Collin om Volvo-Saab-testet:

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln