Accord och Avensis motpolarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-06-06

Det är inte lätt att välja mellanklassare. De två senaste gör valet ännu svårare. Honda Accord och Toyota Avensis är båda från Japan. Men där upphör likheterna.

Mellanklassfamiljen har fått intressant tillökning i dubbel bemärkelse.

Honda Accord och Toyota Avensis.

Lite tillspetsat Japans svar på Alfa och Volvo.

Japanska tillverkare gör sällan halvmesyrer.

Alltså är både Honda Accord och Toyota Avensis helt nya bilar utan annat gemensamt med föregångarna än själva namnen.

Tvåliters mellanklassare är en tuff klass men både Honda och Toyota har varit omsorgsfulla när de byggt sina nya bilar.

Ta motorerna, som exempel.

Toyotamotorn är modernt direktinsprutad och ger 147 hästar, motorn i Accord ger 155 hästar. Båda använder det senaste i motorteknik.

Varvvillig motor

Det krävs dock inte många kilometer i bilarna för att märka skillnaderna mellan de på papperet så lika maskinerna.

Honda har av tradition mycket varvvilliga motorer och nya Accord-motorn är inget undantag. Det gäller att varva rejält för att få ut någon kraft ur motorn. Under 3 500 varv är motorn nästan död.

Motorn i Toyota är av en lugnare natur, den lufsar bäst i mellanregistret.

Men Avensis motor var förvånansvärt törstig; vår testbil drog 1,11 liter per mil vilket var betydligt högre än den av Toyota uppgivna förbrukningen, 0,81 l/mil.

Honda Accord drog bara 0,93 l/mil, jämfört med fabrikens egen uppgift på 0,80 l/mil.

Extremt körglad

Det är dock inte bara motorerna som är olika.

Skillnaderna går igen i bilarnas personligheter. Honda Accord är lättkörd och extremt körglad, det märks att Honda satsat på kördynamik samt att föraren ska ha kul bakom ratten.

Sittställningen är låg, nästan på golvet. Körställningen perfekt, med växelspaken exakt där man vill ha den.

Balansen i chassit är briljant, styrningen precis, växellådan närmast perfekt. Bäst i klassen!

Fjädringen är lite hård men vägegenskaperna mycket bra. Bara ljudnivån (däckbuller) är lite störande.

Chassit i Toyota Avensis är likartat i sin konstruktion. Men fjädringen i Avensis är mjukare och mer komfortinriktad, även om en hel del småstötighet slår igenom.

Styrningen i Avensis saknar känsla och köregenskaperna är bara genomsnittliga.

Bästa interiören någonsin

Interiören i Avensis elegant och funktionell med snygga material och bra passning.

Vill man åka i baksätet sätter man sig med fördel i Avensis där knäutrymmet och sittpositionen är bäst.

I Accord sitter man för lågt och får vika ihop knäna ordentligt.

Huvudutrymmet för tre personer är inte bra i någon, takstolparna i Avensis stjäl huvudplats och i Accord är hela taket för lågt.

Toyota Avensis är utan tvivel säkrast av de två. Fem stjärnor i Euro Ncap (mot Accords fyra) och - viktigt! - antispinn- och antisladdsystem (ESP) som standard i Avensis med 2-litersmotor. Väljar man 1,8-litersmotorn finns dock ESP inte ens som tillval. Dessutom har Avensis pisksnärtsskydd och extra krockkudde för förarens ben.

I Honda saknas pisksnärtsskydd, och ESP är bara standard i dyrare 2,4 Executive. Till tvålitersmodellen finns ESP inte ens som tillval.

Hur tänker Honda och Toyota egentligen - är vissa kunders liv mer värda än andra?

Utrymmesmässigt handlar det om små skillnader. Dock har Avensis ett rejält bagage, hela 520 liter (mot Accord, 459 liter).

Lika dyra att äga

Även prismässigt är skillnaderna små. Honda Accord 2,0 Sport kostar 214 900 kronor, Toyota Avensis 2,0 219 900. Accord har dyrare reservdelar .

Avensis har billigare försäkring på grund av att Honda saknar vagnskadeförsäkring. Men i slutändan är det ändå snudd på dött lopp, det skiljer bara 90 kronor per månad eller 54 öre/mil.

Tyvärr är båda bilarna ganska dyra att äga.

De båda japanerna vänder sig till helt olika köpare.

Honda Accord är det nya, körglada alternativet i mellanklassen. Ingen annan bil i samma prisklass erbjuder lika mycket körglädje.

Toyota Avensis står för det mogna, lugna och trygga. Avensis är bilen för den som behöver ett transportmedel som aldrig trasslar, aldrig behöver till verkstaden.

Honda Accord 2,0 Sport

Toyota Avensis 2,0 Business

John Argelander , Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln