Vi tjuvkikar på nya Volvo S60

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2009-10-29

Exklusiv förhandstitt på nästa succésedan

Nya Volvo S60 blir världens första bil som själv upptäcker och bromsar in för en fotgängare.

Bilen presenteras om ett halvår men Aftonbladet har redan känt på bilen.

Det är mycket Volvo, men sportigare, säkrare och snålare än någonsin.

Aftonbladet följde bygget av Volvo S60 Concept för ett år sedan. Och vi provkörde i våras. Nu får vi en lika unik chans att titta vi in under skalet på själva produktionsbilen.

Det är nytt chassi, förberett för nya motorer och hybridsystem. En direktinprutad supersnål bensinare och lite senare en helt ny svensk fyrcylindrig diesel. Volvo laddar för fullt för ett liv utan Ford.

Sluttest i Köpenhamn

Aftonbladet träffar utvecklingsteamet i Köpenhamn där man just nu sluttestar det nya system som upptäcker och bromsar för en fotgängare.

Vi kör runt i de centrala delarna av stan där det är exeptionellt mycker fotgängare och cyklister och en allmänt stökig miljö på de smala gatorna. En perfekt testbana, även om den kraftigt maskerade bilen väcker en hel del uppmärksamhet.

– Vi har testat systemet flera hundra tusen kilometer, men i en V70, säger Magnus Nilsson, som varit runt i storstäder i hela världen för att lära systemet att känna igen olika människotyper. I Thailand, Japan, Malysia, Ryssland, Usa och i en hel del storstäder i Europa. Som Paris, Amsterdam och Köpenhamn.

Det här är första dagen vi kör en S60 så här mitt bland en massa människor men vi måste ju även

prova i den bil som vi ska lansera systemet i, säger han.

Bilens radar och videokamera registrerar ungar som hoppar ut i gatan och korsande cyklister, men lyckas inte känna igen en man med en pirra med ett högt vitrinskåp framför sig.

– Systemet känner igen folk, men inte skåp. Och inte barnvagnar, än så länge, säger Martin Magnusson som konstruerat Volvos unika antikollisionssystem. Och inte djur. Djur är extremt svåra att känna igen. För grejen är att vi inte vill fel-larma. När systemet säger till, då måste det vara skarpt läge.

Minsta bagageluckan i klassen

Den S60 vi kör med är mycket lik konceptbilen som visades på bilsalongen i Detroit i januari, med brant sluttande taklinje och extremkort överhäng bak. Den lilla bakluckan måste vara minst i klassen. Bagagerummet är inte heller överdådigt.

Fram sitter man förstås bra, som alltid hos Volvo, i stolar som kommer direkt från XC60.

Instrumentpanelen är uppstramad, mer sparsmakad än tidigare, mer vänd mot föraren, men med samma instrument och reglage som i XC60. Bara ratten är ny, lite kantigare och treekrad, som förr.

Bak ser det trångt ut, men insteget är betydligt bättre än i nya Saab 9-5. Sätet är djupt skulpterat, man sitter lågt men bekvämt och med förvånandsvärt bra benutrymme. Takhöjden räcker även för fullvúxna, och tre sitter faktiskt riktigt bra.

Helt rätt i tiden

Men den höga sidolinjen ger samma instängda känsla som i XC60.

S60 blev aldrig någon succé i kombilandet Sverige, men var i flera år Volvos bästsäljare i världen. Nya S60 är helt rätt i tiden när allt fler tillverkare kommer med fyrdörrarsbilar med kupéstuk. Men vi svenskar får vår beskärda del, när kombin V60 dyker upp om drygt ett år. Den blir mindre än V70, och inte lika fyrkantig utan mer som V50, en sportkombi och ska konkurrera med Audi A4 Avant och BMW 3-serie kombi. En bra gissning: Sveriges bästsäljare om ett år är INTE V70, utan V60.

Följ ämnen i artikeln