Lyckligtvis är antisladd standard

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-14

Robert Collin om nya Ford Focus

Första generationen Focus var en designchock som det tog tid för de konservativa Fordkunderna att smälta. Dessutom var köregenskaperna bäst i klassen, något som konkurrenterna hade lika svårt att klara av.

Nya Focus har kvar formspråket även om linjerna har mognat, blivit fegare, skriver en del. Det håller jag inte alls med om.

Köregenskaperna ligger som vanligt hos Ford åt det sportiga hållet. Styrningen är exakt och blixtrande snabb men bakändan är i yvigaste laget. Inte lika lömsk och svårhanterad som högbygget Focus C-max men i gladaste laget för att passa normal körning. Lyckligtvis är antisladdsystemet ESP standard i Sverige, det tar ner bakvagnssladdarna innan olyckan hinner inträffa.

På slät asfalt är fjädringskomforten fin, men på sliten väg har fjädringen fullt upp med att klara kör-egenskaperna, då bullrar det och stöter mer än lovligt.

Många komponenter delas med Volvo S40, men en del är billigare grejer. Till exempel skickar värmesystemet för lite värme till fötterna och för mycket till ansiktet, helt olikt Volvos världsledande system.

Torkarna fram fungerar dåligt både i plus- och minusgrader, sidorutorna blir snabbt nerskitade av saltslask och det är en hel del vindbrus. Irriterande missar som tar ner ”körglädjen”.

Märkligast är kanske ändå svenska Fords beslut att göra nyckel-urkoppling till passagerar-krockkudden till extrautrustning som kostar pengar.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln