Fem år med Cittra-succén

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-05-02

Priset bakom framgången - men kvaliteten sviktar

Mycket rymd för pengarna. Suverän komfort. Men bristande kvalitet.

Så sammanfattar man lättast Citroën C5.

Citroën C5 kom till Sverige 2001. Hösten samma år anlände den efterlängtade kombimodellen. På Citroënspråk döpt till Break.

Med den nya modellen i hallarna var man nu redo att knyta upp nya kunder.

”Rätt pris direkt” hette kampanjen, som innebar 10 till 15 procent lägre och ”färdigprutade” priser på bilarna.

Framgången var given.

2004 sålde Citroën nästan tre gånger det antal man gjort fyra år tidigare. Populärast har C5 Break med 2,0-liters bensinmotor varit. Traditionella Citroënvärden är bevarade.

C5 briljerar med suverän fjädringskomfort. Förarmiljön är trevlig och bekväm. Likaså njuter man av låg bullernivå i kupén.

Dessutom är bagageutrymmet bland de bästa i klassen. Tyvärr har man även bevarat märkets sviktande kvalitetskänsla. För den som söker pappig

inredningskvalitet är C5 helrätt.

Komfort före sport

Även om bilen inte är direkt klumpig på vägen så har körglädje inte varit prio ett för Citroën. Komfort före sport. Tack för det!

Motormässigt är det ingen maskin som sticker ut. Det skulle i så fall vara dieselmotorn 2,2 HDi, som erbjuder skön vridkraft och låg förbrukning.

Lite kul att notera är att Citroën säljer betydligt fler dieselbilar än andra märken. Närmare 19 procent av alla C5 är har diesel under huven.

Ett bekymmersfritt bilägande är till stor del beroende på om service och reparationer görs i tid och på rätt sätt.

Ofta elektronikfel

Citroën har tagit hand om de problem som den växande skaran ägare råkat ut för. Felfrekvensen är dock lite väl hög.

Ofta handlar det om elektronikfel. Lås som inte öppnar, instrument som inte fungerar, spolarvätska som flaggas vara slut när den är nypåfylld. Listan kan göras mycket längre.

Gnissel och skrammel från bromsarna är också förekommande.

Till de allvarligare problemen hör dieselbilarnas besvär med bränslefilter. Tidiga modeller klarade inte svensk dieselkvalitet. Filtren sattes igen vilket gav ryckig gång. Problemet har åtgärdats. Även bensinmotorerna har liknande symptom. Här är det bränslepumpen som är boven i dramat.

Ett klipp, men ...

Summering. C5 är ett klipp – för den som kan fördra en något darrig kvalitet.

2,2 HDi är bästa valet. Som ny kostade den betydligt mer än bensinaren, men som begagnad går den till samma pris._

FAKTA. Citroën C5

Martin Ström, Torbjörn Stålenhag

Följ ämnen i artikeln