Rykte: BMW M3/M4 blir plug-in hybrid

Publicerad 2015-08-18

Downsizing och ”hybridisering” är den rådande trenden inom bilindustrin.

Och alla bilar berörs. Nu ryktas det att även BMW:s prestandamodeller M3/M4 ska ”grönkantas”. Det rapporterar the Detroit Bureau.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Många BMW-purister måste ha ”ojat” sig rejält då det stod klart att nya M3/M4 fick turbo. Men det var bara det första steget för tillverkarens hyllade ikonmodell. Nu kommer det uppgifter om att bilarna framöver kommer att vara hybrider.

M3 Plug-in

Enligt källor till the Detroit Bureau så kommer BMW peta ner en plug-in hybriddrivlina i modellerna. Förvisso kommer tekniken att användas i en hel radda modeller, men att även ”image-bilar” som M3:an skulle hybridiseras är en nyhet.

– Vi har mycket att lära oss från BMW i, säger en källa som jobbat både på BMW i och M-divisionen till sajten.

Skälet till hybridiseringen är att dels kunna ge nästa generation av bilarna mer effekt, men att samtidigt klara tuffare utsläppskrav. Att allt fler storstäder börjar prata om utsläppsfria zoner och stadskärnor, samt straffskatt på modeller som släpper ut mycket är även det saker som väger in.

Men en M3/M4 som kan slå av förbränningsmotorn och köra ett par mil utsläppsfritt skulle klara sig även i de situationerna. The Detroit Bureau anger att en ”BMW-chef involverad i utvecklingen av nästa M3” sagt att hybriddrivlinan kommer att öka vridmomentet med minst 100 Nm och att tekniken liknar det KERS-system (bromskraftsåtervinning) som används inom F1. Dessutom ska den gå att köra upp till 30 km på ren el.

Behålla sin karaktär

Extra elmotorer ska enligt källan driva framhjulen, bensinaren tar hand om bakhjulen och på så sätt krävs det ingen extra drivaxel. Uppsättningen skulle även innebära stor flexibilitet samt göra att prestandamodellen behåller sin bakhjulsdrivna karaktär.

Eftersom hybriddrivlinan skulle innebära extra vikt, så kommer det kämpas rejält med att implementera den senaste lättviktstekniken (som exempel kan nämnas att tjänstevikten på första E30 M3:an var på 1 200 kg, nuvarande generation väger 1 600 kg).

En hybrid-M3:a kanske ligger i tiden, men för många lär BMW:s nya giv kännas som ett steg i fel riktning.

Följ ämnen i artikeln