Nystärkt Tiguan visar musklerna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-26

Som en robust och praktisk Golf

Som en robust och praktisk Golf har det gått riktigt bra för VW Tiguan.

Nu har Volkswagen ökat motoralternativen, och gjort lilljeepen starkare både på diesel- och bensinsidan.

Knappt ett år gammal, och redan gammal i gården. Tiguan var en av de första i lilla suv-klassen som i höst får nya bidrag från Volvo,

Audi och Ford.

När Tiguan såg dagens ljus på Frankfurtsalongen förra året flockades bilspionerna runt debutanten. Bilen synades extremt noggrant in i minsta lilla skarv och söm.

Konkurrenterna var väldigt nyfikna på Tiguan – med all rätt. Efter knappt ett år på marknaden har vi korat bilen till klassens kung och det har rapporterats om långa leveranstider till följd av en massiv

efterfrågan.

Som en maxad Golf

Och visst är Tiguan en charmknutte. Lagom stor, skön personbilskänsla, luftig kupé och generösa utrymmen både fram och bak. Enda plumpen är möjligen bagageutrymmet, som inte är enormt.

Hittills har vi kört den mindre dieseln på 140 hk och med 150-hästars TSI-motor. Två motorer som absolut räcker till. Basmotorerna känns mycket pigga och är fullt tillräckliga.

Starkt och smidig

Man undrar lite smått varför större motorer behövs, särskilt när bränslepriserna har skenat iväg. Jag kör nya dieselmotorn på 170 hk. Med ett vridmoment på 350 Nm blir bilen stark och smidig. Styrkan är väl fördelad hela vägen, och den sexväxlade lådan behöver inte slitas i onödan. En omkörning på femmans eller sexans växel på 90-väg går obehindrat. Samma sak gäller kraften på de lägre växlarna.

Dieseln är dessutom hyfsat snål. Provexemplaret hade rullat 350 mil när jag tog över bilen. Långt ifrån inkörd alltså. Men förbrukningen kommer sällan över 0,8 liter milen, vid blandad körning.

Notan för den terrängstylade versionen track & field börjar på 314 000 kr. Då är bilen ganska

naken. Vad motsvarande konkurrenter kostar vet vi inte idag, men prislappen för Audi Q5 och Volvo XC60 lär bli högre, medan Ford Kuga som sig bör ligger lägre.

Summan är ändå att du klarar dig med de mindre motorerna. Letar du dragbil kanske 170 TDI lockar.

Annars får du en nog så pigg Tiguan för mindre pengar.

Följ ämnen i artikeln