Finansen tar över medier

Martin Schori om Mats Qvibergs köp av Metro

Först kom riskkapitalisterna. Nu gör en annan typ av medieägare entré: den privata investeraren.
Finansmannen Mats Qviberg köpte nyligen en del i ekonomisajten Realtid.se. Nu fyller han på med ett helägande i Stenbecks gratistidning Metro.

Det är lätt att se intressekonflikten: Qviberg är en affärsman och Metro och Realtid.se ska granska affärsvärlden. Hur Qviberg ska hantera detta återstår så klart att se – alla måste få en chans att bevisa sig. Men Qviberg har en minst sagt komplicerad relation till medierna, inte minst när han själv har varit under lupp.

När SvD granskade turerna kring HQ Bank använde han sitt Twitter-konto och andra medier till återkommande utfall mot tidningen. Han menade bland annat att det ”inte är okej att göra livet surt för en person i min ställning” och att ”de har ingen rättighet att göra det”.

– De här tjejerna tror jag inte är några ”rocket scientists”, att köra om dem kan inte vara så svårt, sa han om SvD-journalisterna Carolina Neurath och Patricia Hedelius.

Han använde sig även av lite mer kreativa grepp. Medan granskningen pågick dök ett konto med namnet ”Mr Scoop” upp på Twitter, som uppmanade människor att skicka in information om Qviberg. Finansmannen hamnade i diskussion med kontot – innan han blockade det.

Men det hela var bara en charad. Senare avslöjade Realtid.se (som han nu äger) att det var Qviberg själv som låg bakom kontot.

Syftet var att samla in information som tänkbara motståndare kunde ha inför processerna. Qviberg har sagt att han ångrar beslutet att starta fejkkontot. I samma intervju beskrev han sig som ”jätteimpulsiv”.

Den impulsive Qviberg ska nu ta ”en aktiv roll” i medierna han äger.  Detta ska bland annat ske genom att ”kvalitetssäkra” innehållet. Som dåliga exempel ger han de ”ovederhäftigta artiklar” som skrivits om hans bolag HQ Bank.  

Att få in nya typer av ägare är i sig inget problem.

Tvärtom: många av de etablerade medieägarna var påtagligt tröga i den digitala omställningen, förhindrade av föråldrade processer och nostalgi. Anrika tidningar som The Independent (såld till rysk oligark) och Boston Globe (köpt av amerikansk miljardär) har fått nytt liv och energi sedan de fick nya ägare. Detsamma gäller Washington Post, som svaldes av Amazon-grundaren Jeff Bezos.

Tidningen går nu mot strömmen och visar återigen svarta siffror. Det har också lett till ett nyfunnet självförtroende och tidningens avslöjande om Donald Trumps Rysslandskopplingar sätter nu agendan för medier i hela världen.

Chefredaktören Marty Baron förklarade nyligen sitt förhållande till ägaren Bezos, vilket vi kan skicka med som ett gott råd till Qviberg:

– Vi pratar aldrig om vår bevakning. Han föreslår inte artiklar, han fokuserar på strategi.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln