Säljer reportage - och sin trovärdighet

"Priset är hemligt"

Bergslagen verkar vara ett naturskönt toppenställe, med anrik historia och kämpande människor som inte vill låta bygden krisa, förstår jag av ”tidningen” Urkraft, en bilaga till nya numret av Filter. Här finns läsvärda trivselreportage om driftiga gruventreprenörer och yxmakare och välskrivna intervjuer med kändisar eller halvkändisar med rötter i området.

De som beställt och betalt Urkraft är bland annat 24 bergslagskommuner, genom samarbetsorganet ”Bergslaget”.

Men de som skrivit och plåtat är journalister knutna till Filter.

Bergslagets verksamhetschef Gunnar Linzie står som ansvarig utgivare. Han uppger att man inte lagt sig i det redaktionella arbetet och inte förhandsgranskat innehållet, däremot har man tipsat om möjliga ämnen och intervjupersoner. Priset är hemligt, men Linzie säger att det inte är billigt att anlita en redaktion så här.

Tacka tusan för det, för det är inte bara proffsigt arbete man köper, utan också trovärdighet. Filter har på senare år sopat mattan med andra reportagetidningar, fått fina priser, och uppnått hög status inom branschen. Nu cashar de in på sin credd genom att göra reklamjobb.

De vet precis vad de gör. Redaktör för reklamtidningen är journalisten Magnus Västerbro. 2007 beskrev han i en reklamkritisk text i Ordfront Magasin ungefär det koncept han nu ogenerat genomför.

Reklamjobbet spiller över på Filter. Om en redaktion ena dagen förklär reklam till reportage, hur ska vi då kunna lita på att de inte är köpta även när de andra dagen påstår sig göra journalistik?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.