Vi hejar alltid på råttan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-12-28

Ulrika Stahre om en svårfångad utställning

Liam Gillick och Philippe Parreno: "(rider): law and creativity".

Lag och kreativitet, vad kan det ha gemensamt med kattens lek med råttan? Ett kreativt våld där man alltid hejar på den svagare parten eftersom den svagare kan tilldelas mer rätt att slå än den starka? I Liam Gillicks och Philippe Parrenos svit av korta animerade filmer blir det aldrig särskilt klart hur temat egentligen bär. Man kan läsa sig till att människor ur konstvärlden kommenterat frågor kring copyright och att deras kommentarer "vävts in". Synligast är detta i eftertexternas hårt koncentrerade utsagor - så hårt att de blivit meningslösa floskler. Introt från en New Order-låt avslutar varje film, en slinga som flyter fint med känslan i de lite låtsasbrutala filmerna - men den förstärker också ett drag av godtycke, av trötthet.

En trappa upp i konsthallen blir det mer intressant. Där visas Petra Bauers omfattande videoverk Der Fall Joseph, en samling monitorer med varsin kortare dokumentär om ett uppmärksammat rättsfall i Sebnitz i före detta DDR. Film läggs till film, perspektiv till perspektiv, och en berättelse byggs upp vars yttre handling är att 6-årige Joseph (med tysk mamma och arabisk pappa) påträffades död i en offentlig simbassäng i juli 1997 och att föräldrarna själva bedrev undersökningar som visade att pojken blivit mördad, av nynazister. Filmerna bildar inte bara ett nät vars maskor inte fångar den slutgiltiga sanningen, de ger också tillsammans ett panorama över det enade Tyskland, dess miljöer, dess medier, dess människor. Men huvudkaraktären är ändå den frånvarande sanna historien. Man blir inte säker på vad som hänt och juridikens logik skiljer sig påtagligt från moralens: här måste ju sant och falskt, skyldig och oskyldig finnas. En obduktion, ett alibi - snabbt ändras allt. Inne i Der Fall Joseph lurar den frustration som alltid följer ett brott och en gåta - man får ingen klarhet, ingen katharsis. Denna frustration blir till sist den känsla som tycks binda samman de två verken på Lunds konsthall. Frustration vid det ogenomträngliga och ofångade.

Konst

Liam Gillick & Philippe Parreno

(rider): law and creativity

Ulrika Stahre

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.