Lust och fägring

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-11-14

Cynthia Sieden i "Stormen".

Den ännu unge Thomas Adès har sedan länge varit engelsk musiks stora hopp och omhuldade älskling. I Sverige känner vi honom främst genom kammaroperan Powder her face, som gått upp på Ystadsoperan och nu i höst också på Piteå kammar-

opera. Hans första fullskaliga opera, Stormen, uruppfördes i fjol på Covent Garden i London och samma briljanta uppsättning av Tom Cairns, fylld av svävande luftandar, geometrisk elegans och snygga lasereffekter hade i lördags premiär i Köpenhamn.

Adès och Cairns har satsat på stor scenisk show men gör det utan att förytliga Shakespeare, och Adès lyckas faktiskt åstadkomma den tulipanaros som så många andra moderna operakompositörer gått bet på: att uttrycka sig fullt modernt utan att bli inkrökt exklusiv. Han tar verkligen ut svängarna med all den lust och fägring som faktiskt krävs på en stor operascen. Musiken växlar snabbt och smidigt mellan häftigaste uttryck och långa lyriska linjer, som aldrig blir romantiserande - den stora kvintetten på slutet är magnifikt vacker.

På drygt två och en halv timme skapas en kondenserad version av Shakespeares drama, där Adès fått utrymme både för dramatiskt tätade scener och mot slutet ett poetiskt lyft i musiken, som absolut är Shakespeare värdigt.

Tonsättaren själv ledde uruppförandet i London och hade också säkert grepp om Köpenhamnsupplagan - Det Kongelige Kapel klingade suveränt. Med från London kom också Ariel, Cynthia Sieden, och det partiet har Adès uppenbarligen så till den grad specialskrivit för henne att knappast någon annan skulle kunna sjunga det, blixtsnabbt studsade denna även sceniskt osannolika uppenbarelse omkring bland toner, som endast undantagsvis nådde så lågt som till höga c. John Lundgrens Prospero med sin utpräglade Wotan-look framträdde med mäktig auktoritet, och en annan av de många ypperliga svenska operasångare som verkar i Köpenhamn, Elisabeth Jansson, gav honom starkt motspel som Miranda. Ensemblen även i övrigt var högklassig, inte minst Jens Krogsgaards sympatiska Caliban.

Tid: 2 tim 40 min

Opera

Lennart Bromander

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.