Sokrates i mjukisar och revyspexig sexkanon

Kritcirkeln pratar sex och existens – från Bibeln till Backstreet boys

Publicerad 2024-06-21 13.19

”Förbjud alla blommor” av Viktor Schröder Kelly och Lovisa Strååt i regi av Ester Holmén är en del av Stockholmsscenen Ö2s nya ungdomssatsning. På scen: Alexander Jönsson, Elsa Wörmann, Nora Dellow och Rasmus Wessman

PODD. Kritcirkeln firar midsommar med att prata om två nya uppsättningar där livets stora frågor tacklas fysiskt i mjukisbyxor – och med mycket humor.

• ”Förbjud alla blommor” av Viktor Schröder Kelly och Lovisa Strååt handlar i princip bara om sex. Ö2 Scenkonsts nya ungdomssatsning Ö2/ung bjuder på ett slags potpurri av scener ur litteraturhistoriens knullkanon och gör ett politiskt medvetet och mycket humoristiskt undersökande av sex, tabun och njutning — från Bibeln till Backstreet boys ungefär. Cecilia får associationer till Liv Strömquists serier och föreställningar.
  • ”Sokrates i mjukisdress” är operakompaniet Kamraternas nya uppsättning som spelas på Konstakademien i Stockholm. Kortfattat beskriven som ”ett sceniskt stilleben” utifrån Erik Saties symfoniska drama ”Socrate” och ”löst baserat på meningen med livet”. För librettot svarar ingen mindre än Platon och ljudbilden är en konstnärlig mix av piano, sopransång och knapriga salta pinnar.

Dessutom puttrar debatten om teaterkritiken på. Kritcirkeln gör sitt bästa för att förstå och recensera de senaste recensionerna av två aktuella panelsamtal om recenserandets svåra konst: Olle Näsmans inlägg i Expressen och Jacob Lundströms senaste kommentar i DN. Slutsatsen blir kanske något av ett cirkelresonemang som pekar tillbaka på Sokrates och något om utmaningen med att gå i dialog med monologer...

Dansaren Sophie Augot, sopranen Tessan-Maria Lehmussaari och pianisten Anna Christensson framför ”Sokrates i mjukisdress” med musik av Satie och texter av Platon på Konstakademien i Stockholm.
Prenumerera på Cecilia Djurbergs nyhetsbrev om scenkonst: Premiärlejon &
Scengångare