"Bara en ursäkt räcker inte, SL"

Städerskan bör få rejäl ekonomisk upprättelse och SL måste förbättra sitt arbetsmiljöarbete.

Hur gick det egentligen till när SL och Arriva bestämde sig för att gå ut med de osanna uppgifterna om att en städerska hade stulit tåget? En av flera frågor som måste klarläggas.

Natten till tisdag i förra veckan körde ett tåg i maxfart in i ett bostadshus i Saltsjöbaden i Stockholm. Det gav rubriker över hela världen.

– Det vi, polisen och räddningstjänsten kunnat konstatera är att tåget olovligen togs ur depån, sa Suss Forsman Thullberg kommunikationschef på SL.

- Det var en städare som tog tåget, sa Tomas Hedenius, kommunikationschef på tågoperatören Arriva.

Städerskan, som själv skadades vid olyckan, anhölls mistänkt för allmänfarlig ödeläggelse. Men ingenting av det SL och Arriva sa var sant. Den tekniska undersökningen tyder tvärtom på att det skulle vara fråga om en allvarlig arbetsplatsolycka och ansvaret för det faller på arbetsgivaren.

När polisen undersökte saken visade det sig dessutom att trafikbolagen lämnat felaktiga uppgifter även till åklagaren.

Det finns flera frågor som måste redas ut. Att SL, polisen och räddningstjänsten kunnat "konstatera" att tåget tagits "olovligen" var inte sant. Någon utredning kan inte rimligen ligga till grund för påståendet. Så hur gick det egentligen till när SL och Arriva hittade på att anklaga städerskan för stöld?

Deras ursäkt är en omvändelse under galgen, först när polis och åklagare visat att deras påstående inte stämde kröp de till korset. Det behöver därför klarläggas vad som egentligen hände och vem som bär ansvaret. Det som hänt måste få konsekvenser.

Städerskan bör även få ordentlig ekonomisk upprättelse. SL och Arriva har begått ett mycket allvarligt fel och deras osanna uppgifter är nu spridda över hela världen. I går hotade facket med att stämma arbetsgivaren. Men det bästa vore om SL och Arriva själva tog initiativ till att betala ut skadestånd och hjälpa till på annat sätt för att kompensera.

Ytterligare en fråga som måste utredas ordentligt är om arbetsgivaren gjort sig skyldig till arbetsmiljöbrott på grund av den bristande säkerheten. Det är en fråga för polis och åklagare men oavsett om brott begåtts har förtroendet för SL:s och Arrivas arbetsmiljöarbete skadats allvarligt.

Detta har hela tiden varit en uppenbar risk när trafiken upphandlas och priserna pressas. Det finns en risk att arbetsmiljön inte prioriteras och att ansvaret faller mellan stolarna.

SL och Arriva borde redan nu kunna redovisa vad de tänker göra för att det inte ska bli så igen.

Följ ämnen i artikeln