Persson sjunger lovsång till bilen

Alla väntar på Göran Persson. Det skramlas med kaffekoppar och sörplas ur blodapelsiner när bilbranschens lobbyorganisation Bil Sweden bjuder på frukost i Visby.

–?Vi väntar på planet från Bromma med Göran Persson. Det beräknas landa om 2 minuter och det tar 15 minuter att köra hit från flygplatsen, så ät lite mer frukost och ha det så trevligt så länge, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Personalen på Wisby Strand Kongress & Event stressar för att få fram kaffe till alla gäster, Göran Persson är tydligen ett ännu större dragplåster än vad bilbranschen väntat sig. Kanske skapar Fredrik Reinfeldts frånvaro ett sug efter i alla fall en före detta statsminister. Eller så är många faktiskt nyfikna på vad Göran Persson ska säga. Det gröna folkhemmet och bilbranschens lobbyister, hur går det ihop?

Så tystnar sorlet. Göran Persson med entourage kryssar mellan frukostborden. Fotografernas kameror knäpper frenetiskt framme vid podiet och Göran Persson myser som en katt.

–?Det är bara råttan som saknas, säger en gotländsk socialdemokrat i publiken.

Sen sjunger Göran Persson bilens lov. Han minns barndomens bilresor till Örebro och Katrineholm. Han varnar för de höga bränslekostnader som kommer och som kan göra bilen till en klassfråga. Han försvarar trängselskatten men pratar inte mycket om kollektivtrafiken. Han betonar hur viktig bilindustrin är för svensk ekonomi.

–?Vi är kanske det land i världen som är mest beroende av bilindustrin, säger Göran Persson.

Seminariet avslutas med att en man från bensinskatteupproret kapar showen och framför en lovsång inte bara till bilen utan även till bensinen.

Riksdagsledamoten Karin Svensson-Smith (mp) berättade i Ekot i går om hur hon under våren kontaktats av tre tidigare kollegor från trafikutskottet. Politiker som nu får betalt av Telenor, Skanska och Vattenfall för att påverka sina gamla kontakter.

De som försvarar rörligheten mellan politik och lobbyverksamhet ser inga problem utan talar om vinster i kontakterna mellan politik och näringsliv. Men problemet är detsamma som med all lobbyism: att det ofta är en dyr tjänst enbart för dem som har råd.

Vad Göran Perssons närvaro i Visby kostade Bil Sweden vet vi inte. Att han gav dem me-dieuppmärksamhet är bland annat den här texten ett bevis på.

Göran Perssons budskap i Visby var att vi inte ska överge bilen. Praktiskt nog är det även Bil Swedens budskap. Problemet, som Persson teg om, är att ingen seriös bedömare tror att dagens konsumtion av bensin går att ersätta fullt ut med biobränslen. Inte ens om bilmotorerna blir mycket mer bränsleeffektiva. Produktionen av biobränsle kommer under överskådlig framtid att vara för liten. Samtidigt brådskar det att minska utsläppen av växthusgaser. Vi måste alltså byta livsstil.

Massbilismen har ingen plats i det gröna folkhemmet. Det svårsmälta budskapet borde Göran Persson levererat på seminariet i Visby.

Följ ämnen i artikeln