Facebook kan aldrig bli arbetsförmedling

Nyligen berättade internetjätten Facebook att bolaget tänker öppna en tjänst för platsannonser i Sverige. Någon på bolagets marknadsavdelning tyckte att verksamheten skulle presenteras som en utmanare till Arbetsförmedlingen.

Trots att Arbetsförmedlingen är en av våra mest ifrågasatta och utskällda myndigheter har den uppenbarligen fortfarande ett varumärke som kommersiella aktörer vill åka snålskjuts på.

Att den nya tekniken öppnar nya möjligheter för att annonsera lediga jobb är utmärkt. Att söka sig ett nytt arbete kan vara ett av livets viktigaste beslut. Det öppnar dörrar för utveckling och högre inkomster, och det kan ärligt talat vara det enda sättet att förhålla sig till arroganta arbetsgivare och dåliga chefer.

Effektiva annonser

På samma sätt är en effektiv platsannonsering absolut nödvändig för arbetsgivare som söker med ljus och lykta efter den personal och kompetens verksamheten behöver. Företag som Facebook och Blocket kan göra det lättare för anställda och arbetsgivare att hitta varandra, precis som nätet revolutionerat fastighetsmarknaden eller marknaden för begagnade bilar.

Men en konkurrent till Arbetsförmedlingen? Knappast.

En fungerande Arbetsförmedling är så mycket mer än ett annonstorg för lediga jobb. I själva verket utgör den grunden för en aktiv arbetsmarknadspolitik som inte bara förmedlar jobb, utan dessutom kartlägger och matchar arbetsgivarnas behov och de arbetslösas resurser.

Viktigt, inte minst om integrationen på arbetsmarknaden ska fungera.
Det kan handla om utbildningsinsatser, individuella anställningsstöd och anpassningsinsatser på arbetsplatserna. Inget av det kan en annonstjänst på internet ordna.

Erkännande av Arbetsförmedlingen

Att Facebook använder Arbetsförmedlingen i sin marknadsföring är ingenting annat än ett erkännande av myndigheten. Betydligt värre är att borgerliga politiker och Svenskt Näringslivs Carola Lemne tycks ha en lika begränsad syn på vad förmedlingens roll.

Under åtta år av borgerligt styre överöstes Arbetsförmedlingen med det ena uppdraget efter det andra. Och dessutom detaljerade instruktioner från Anders Borgs finansdepartement.

Det enda Arbetsförmedlingen inte skulle syssla med var att möta arbetsmarknadens behov med riktiga åtgärder.

Nu vill Annie Lööf, andra borgerliga politiker och direktörerna på Svenskt Näringsliv privatisera arbetsförmedlingen. Facebook och andra kan få ta över.

Det visar bara att borgerligheten fortfarande inte förstå vilken betydelse en aktiv arbetsmarknadspolitik har för en effektiv arbetsmarknad.


Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.