Oseriösa säljare i farten – lurar elkunder

Helena Wande/TT

Publicerad 2021-06-07

Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå varnar för oseriösa försäljare av elavtal. Arkivbild.

Viktig information utelämnas och fula metoder används för att snärja elkunder.

Nu varnar Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå för oseriös telefonförsäljning av elavtal.

Klagomålen om fula telefonförsäljningsmetoder på elmarknaden har ökat drastiskt på senare tid. Konsumenternas Energimarknadsbyrå får mängder av samtal från upprörda konsumenter som känner sig lurade in i oönskade elavtal, något som också återspeglas i anmälningar till Konsumentverket. Nu vill man utfärda en varning.

– Under andra halvan av 2020 och hittills i år har vi kunnat se att ärendena nästan fördubblats och allvaret i ärendena har ökat drastiskt, säger Thomas Björkström, vd på Energimarknadsbyrån.

Numera hanterar byrån omkring 4 000 ärenden årligen.

Fula säljmetoder

Det handlar bland annat om ett antal bolag som finns på Energimarknadsbyråns klagomålslista. Säljarna är påstridiga och ringer ofta upp trots att de tidigare har fått ett nej. Tillvägagångssättet är ofta detsamma. Säljaren är otydlig om vem den representerar eller utger sig för att ringa från konsumentens nuvarande elbolag och målar upp bilden av att kunna erbjuda ett mer fördelaktigt pris. Uppgifter om bindnings- och uppsägningstid utelämnas ofta.

– Det börjar som en oärlig presentation och sen handlar det om att få kunden att acceptera ett elavtal, säger Thomas Björkström.

För att få till ett avtal uppmuntras sedan konsumenten, under förespegling att denne då ska få mer information, att besvara ett sms där svaret sedan används som en avtalsbekräftelse, mot konsumentens vilja.

– Ofta förstår konsumenten inte att det har tecknats ett avtal förrän avtalsbekräftelsen eller fakturan kommer. Det handlar nästan uteslutande om avtal som till både villkor och pris är mycket sämre än andra avtal som finns på marknaden. Ofta handlar det om långa avtal, på fem till sex år, vilket inte nämns under samtalen.

Inte giltigt

De flesta som drabbas är äldre och småföretagare och när dessa vill bestrida avtalet är företaget svårt att nå.

– Många konsumenter är arga, ledsna och besvikna för att de har råkat ut för de här försäljningsmetoderna, säger Thomas Björkström.

Utvecklingen återspeglas även i en ökning av anmälningar som kommer in till Konsumentverket. Två tillsynsärenden gällande telefonförsäljning av elavtal pågår just nu, enligt Ulrika Edlund, jurist på myndigheten.

Energimarknadsinspektionen, som är tillsynsmyndighet på elmarknaden, och branschorganisationen Energiföretagen Sverige har tagit initiativ för att se över bristerna.

– Vår uppfattning är att det ofta handlar om ogiltiga avtal. Det kan ju vara så att enskilda avtal ingåtts på rätt sätt. Ett dåligt avtal behöver inte vara ogiltigt. Men har man uppfattningen att man kan ha blivit lurad kan man kontakta oss, säger Thomas Björkström.

Hans råd till den som inte är intresserad av ett elavtal att avsluta samtalet direkt, eller inte ens svara om det är ett okänt nummer som ringer.

– Det är ett tråkigt råd att ge men det är så allvarligt vi ser på det här, säger han.

Följ ämnen i artikeln