Hundratals anmälningar mot sajten som hjälper dig att säga upp avtal

Annika: ”Jag fick ett hot att det skulle kosta 9 000 kronor”

Publicerad 2024-03-10

Beloppen börjar på 400 kronor.

Om du inte betalar kan summan stiga till 28 000 kronor.

Det handlar om en ny sajt som tar betalt för att säga upp dina tjänster.

Du har tröttnat på gymmet, filmkanalen eller ljudbokstjänsten. En snabb googling senare har du fyllt i ett formulär på nätet.

Vad du och hundratals andra missar är att det standardiserade brevet kostar 22 gånger mer än ett vanligt inrikesbrev med frimärke.

En av dem som trodde att han sade upp sin prenumeration på papperstidningen via Aftonbladets kundtjänst för tre veckor sedan är Lars-Olof Larsson.

– Jag sökte på nätet och så kom det upp en länk som jag klickade på, säger han.

Lars-Olof Larsson är en av hundratals som fått faktura efter att ha sagt upp en tjänst – något som annars är gratis att göra.

”Jag gick på den här bluffen”

Han fyllde i formuläret från By Métis och klickade i de två rutorna längst ner, utan det går inte beställningen i väg. Vid den ena står det att tjänsten kostar 400 kronor. Nu har en betalningspåminnelse kommit.

Det är snabba inkassosteg för dem som inte betalar. I de allmänna villkoren står att summan kan stiga upp till 2 500 euro, cirka 28 000 kronor. Dessutom väntar rättsliga åtgärder, enligt företaget.

– Jag gick ju på den här bluffen – det är väl bara att betala skiten då. Det är ju för jävligt, säger Lars-Olof Larsson.

Även Annika Rydebäck har fått påminnelse-sms från By Métis efter att ha sagt upp en prenumeration på Aftonbladet.

– Jag tog en kort prenumeration på Aftonbladet på en månad för 29 kronor. Sedan sa jag upp den den 11 december och betalade. Strax före jul fick jag första brevet från By Métis att jag skulle betala 400 kronor för uppsägningen. Jag blev förbannad och gick in på nätet och kollade. Det var till ett konto i Nederländerna man skulle betala.

Annika, 70: ”Det är klart att man blir skraj”

Annika Rydebäck bad sin dotter, som är advokat, om råd. Dottern tyckte att det var skumt, då bestämde sig Annika för att strunta i att betala – men då kom en påminnelse.

– Jag mejlade dem för att få deras telefonnummer, för det fanns inget på hemsidan. Jag fick inga personliga mejl, utan bara förskrivna. Sedan fick jag plötsligt en påminnelseavgift, men betalade inte den. Då fick jag en påminnelseavgift på 400 kronor, jag skulle betala sammanlagt 863 kronor i stället för de ursprungliga 400.

– Till slut fick jag ett meddelande om att det skulle gå till inkasso och det skulle bli rättsliga åtgärder. Jag är 70 år och det är klart att man blir lite skraj, man vet ju inte vad de kan göra för någonting. Till slut betalade jag in pengarna. Då hade jag fått ett hot om att om jag inte betalade kunde det kosta mig upp till 9 000 kronor.

Hon har nu anmält företaget till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, och dessutom polisanmält det.

Men By Métis tjänst handlar inte bara om Aftonbladet, den omfattar många vanliga svenska företag.

Margareta: ”Jag fattade ingenting”

Aftonbladet har talat med egenföretagaren Margareta som haft ett annat problem med By Métis jämfört med dem här ovan.

– Mitt betalkort försvann, så jag tvingades skaffa ett nytt. Då hade jag varit med i Viktväktarna och det dras från mitt kort. Jag fick ett brev från dem om att de inte kunnat dra avgiften och att medlemskapet var uppsagt. ”Vänligen kontakta oss igen om du vill hoppa på igen”, stod det. Jag tänkte ”vad bra, då kanske jag hoppar på igen i vår”.

I början av februari fick hon plötsligt ett meddelande från By Métis.

– Jag fattade ingenting. Jag har aldrig varit in på deras hemsida och gjorde inget aktivt för att säga upp Viktväktarna.

Hon ringde deras kundtjänst som upplyste henne om att hon måste ha varit inne på By Métis hemsida, vilket Margareta alltså säger att hon inte har varit. Mannen i kundtjänsten sa till henne att det kom flera samtal varje dag om företaget.

– Han sa att de fått ett brev från By Métis med mitt namn på. När jag bad om att få det sa han att breven sedan bränns upp.

Konsumentverket: ”Viktigt att läsa villkoren”

Margaretas teori är att hennes kunduppgifter har läckt på nätet och att sedan By Métis på något sätt fått tag på dem. Hon har anmält By Métis till polisen och Konsumentverket samt bestridit fakturan från By Métis, men har bara fått ett standardiserat svar tillbaka.

Konsumentverket har sedan i september förra året fått in hundratals anmälningar från svenska män och kvinnor i alla åldrar om By Métis. I anmälningarna ligger summan ofta på drygt 800 kronor.

– Vi har haft 174 ärenden sedan september 2023, då det första kom in till oss. På vårt öppna forum har det kommit in 155 anmälningar sedan september. Det är många på en begränsad tid, säger Hanna Bornstedt, vägledare på Konsumentverket.

– De flesta som kontaktar oss är tycker inte att man har ingått ett avtal. Man känner att man inte har gjort den här beställningen. Vi får ju höra vad konsumenten uppfattar och hur de tänker och tror att det har gått till. Samtidigt är det så att det är viktigt att läsa villkoren noga innan man godkänner något för att veta vad man tackat ja till.

Hanna Bornstedt, vägledare vid Konsumentverket.

Polisen hittar över hundra anmälningar

Konsumentärenden som överstiger 400 kronor kan prövas hos ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Hos ARN finns just nu knappt en handfull ärenden för handläggning, ett av dem är på 800 kronor.

När Jan Olsson, kriminalkommissarie på polisens nationella bedrägericenter, söker igenom inkomna anmälningar om By Métis hittar han ett hundratal. De flesta handlar om summor på mellan 400 och 864 kronor.

– Men här är en anmälan där anmälaren riskerar att få en faktura på 9 465 kronor om hon inte betalar. Anmälaren säger att hon vet med sig att hon inte skrivit på något uppsägningsbrev.

Inne på By Métis hemsida finns inget telefonnummer, bara en mejladress.

Aftonbladet tar kontakt med By Métis via mejl för att få svar på frågorna:

1. Hur många klagomål har ni fått från Sverige?

2. Kommer ni att förtydliga ytterligare att er tjänst kostar pengar?

3. Hur många rättsliga åtgärder har ni vidtagit när kunder inte betalat?

Svaret från By Métis kommer samma dag:

”Tack för ditt meddelande, och tyvärr behöver vi inte din tjänst just nu.

Tack och ha en bra dag.”

 

Fotnot: Margareta är ett fingerat namn, på grund av sitt yrke vill hon inte träda fram med sitt riktiga namn.