Misslyckade köp kostar svenskarna miljarder årligen – undvik fällorna

Publicerad 2024-04-24

Bristfälliga renoveringar, inställda resor och icke fungerande varor.

Varje år förlorar svenskarna minst 40 miljarder kronor på misslyckade köp, visar ny studie av Konsumentverket.

– Sådana här enorma siffror tyder på att många inte har koll på sina rättigheter som konsument, säger konsumentvägledaren Daniel Bernspång, som förklarar att rätt agerande kan spara dig tid och pengar.

Konsumenter förlorar både tid och pengar när köp av tjänster och varor går fel.

Det handlar exempelvis om varor som inte fungerar, tjänster som inte genomförs enligt önskemål, resor som ställs in och avtal som är svåra att säga upp.

Under 2023 förlorade svenska konsumenter totalt 40 miljarder kronor. Vilket är 6 500 kronor per konsument. Det visar en ny studie som är gjord av Konsumentverket – där man gått igenom 8 000 fall av konsumentproblem som samlats in under en fyraårsperiod.

Summan på 40 miljarder är lika mycket som en procent av Sveriges BNP.

– Det är en för hög summa och vi vill minska skadan som uppstår för konsumenterna. Men det är också tyvärr en underskattning av den totala konsumentskadan. Det finns nämligen ett stort mörkertal här och det gäller problem som konsumenter inte är medvetna om, säger Hannah Hall, analytiker på Konsumentverket.

Hon förklarar att det exempelvis gäller vilseledande marknadsföring och där är det svårt att säga hur mycket pengar som döljer sig.

Hannah Hall är analytiker på Konsumentverket.

Husbyggen och solceller sticker ut

De vanligaste köpen som går fel är livsmedel, telekomtjänster, kläder, restaurangbesök, hemelektronik och tågresor.

Det som sticker ut i resultatet för Sverige, jämfört med andra länder som har gjort liknande studier, är problem med husbyggen och installation av solceller.

– Att solceller ligger i topp är en trend under just 2023. Många ville köpa solceller och det blev ett problem eftersom leverantörerna lovade för mycket och de kunde inte alltid leverera solcellinstallationerna i tid, säger Hannah Hall.

Några av branscherna där det oftast uppstår problem.

Den allra största kostnaden står hantverkartjänster och husbyggen för – tätt följt av bilhandeln och telekomtjänster.

– Husbyggen sticker ut internationellt förmodligen för att vi i Sverige har en tradition av att bygga hus på ett sätt som inte är lika vanligt i andra länder. Man bygger inte egna hus i samma utsträckning i andra länder, säger hon.

– Och anlitar man olika företag för olika delar av sitt bygge har man själv som konsument det övergripande ansvaret. Det blir fler kontakter vilket kan försvåra om det blir problem.

”Enorma siffror”

Daniel Bernspång är konsumentvägledare på Konsumentverket och han håller med Hannah Hall om att siffrorna är anmärkningsvärda.

– Sådana här enorma siffror tyder på vilka grundkunskaper samhället har i konsumenträtt. Hade fler haft koll på det så hade siffrorna inte varit lika höga.

Daniel Bernspång på Konsumentverket.

Han arbetar med att ge råd om hur man ska tänka och agera i alla sorters situationer som konsumenter kan hamna i. Generellt är det väldigt viktigt att alltid ha koll på vad man köper och av vem. Daniel Bernspång rekommenderar några grundläggande saker för att undvika problem vid husbyggen.

– Det är alltid viktigt att man tar in offerter från flera företag så man hittar en deal som passar en bäst – och att man efter det gör en noggrann research på det företag som man funderar på att anlita.

– Vad har andra konsumenter sagt om dem? Det handlar inte bara om att få jobbet utfört. Även kontakt, kommunikation, genomförande och fakturering är superviktigt, säger Daniel Bernspång.

Vad gör man om problem uppstår?

En annan väldigt grundläggande sak som man aldrig ska tumma på enligt honom är att skriva skriftliga avtal. För om det uppstår en konflikt så är det väldigt svårt annars att bevisa vad man kommit överens om.

När det handlar om jobb på mark eller fastighet så gäller tio års reklamationsrätt.

– Blir det fel under de tio åren som beror på felaktigt utfört arbete så kan man kräva att det ska åtgärdas. Och om man pratar om andra typ av varor och tjänster, till exempel reparation av en diskmaskin, så gäller tre års reklamationsrätt.

Om ett problem väl uppstår så ska man först kontakta företaget och ställa sina krav på åtgärder. Men om företaget inte följer det så kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

– Det är sannolikt många som väljer bort att kämpa för sin rätt för att de upplever det som krångligt. Men alla konsumenter har ju faktiskt rättigheter som de bör se till att utnyttja. Fler borde stå på sig, säger Daniel Bernspång.

Följ ämnen i artikeln