Risk för ryskt i pumparna – trots invasionen

Uppdaterad 2022-03-04 | Publicerad 2022-03-03

Bensinbolagen i Sverige nobbar rysk olja.

Trots det finns risk att din tank fylls med delvis ryska liter när du är på bensinstationen den närmaste tiden.

– Vi skriver inga nya avtal, men det finns en eftersläpning i systemet med bland annat långsamma leveranser, säger Dani Backteg, presschef på Preem.

Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina får verkningar över hela världen.

Som världens tredje största producent av olja, med enorma sanktioner mot sig och en ekonomi som redan går på knäna, finns stora risker för häftiga prissvängningar på drivmedelspriserna framöver. Detta efter att flera av drivmedelsbolagen under måndagen sänkte priset på bensin och diesel.

– Vi ser fortsatt en mycket osäker tid där oljepriserna och valutakurser säkerligen kommer att svänga kraftigt. Med sanktionerna mot de ryska bankernas möjligheter att använda Swift så kommer troligen gas- och oljepriser att stiga kraftigt, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K Sverige.

Circle K varnar för stora prissvängningar på drivmedel.

Risk för stora prisrörelser

Även drivmedelskoncernen St1 flaggar för stor osäkerhet och prisskiftningar.

– Rysslands invasion av Ukraina skapar enorm osäkerhet och kan få stor inverkan på oljemarknaden. Och det är stor risk att det kommer att bli mycket volatilt på marknaden med stora prisrörelser. Och risken finns förstås för nya prisuppgångar på drivmedel även här i Sverige”, säger Stefan Samuelsson, affärsområdeschef på St1, till Dagens Industri.

Prisstörningarna kommer inte få till följd att det uppstår någon brist, menar Dani Backteg, presschef på Preem.

– Absolut inte. De volymer som nu inte kommer från Ryssland kompenserar vi från andra ställen, framför allt Nordsjön och Norge.

”Inga nya avtal som avser rysk råolja”

Men hur ska man som konsument tänka om man inte vill ha drivmedel som kommer från rysk råolja?

Preem har två egna raffinaderier i Sverige där man tar emot olja och omvandlar till bland annat bensin och diesel. Tidigare har några få procent av all den olja man tagit emot varit rysk, men inte längre menar man.

– Sedan några veckor tillbaka finns det inga nya avtal som avser rysk råolja, säger Dani Backteg, presschef på Preem.

Kunder som inte vill tanka ryskt kommer alltså inte att riskera det?

– Precis i dagarna har vi fått in en frakt som vi inte kunde annullera. Det fanns inga skäl som gjorde att vi kunde göra det. Ute vid pump går det inte att se från vilka länder oljan ursprungligen har kommit, allt blandas när varan blir raffinerad. Men framåt kommer alltså ingen ny rysk olja in som det ser ut just nu.

Ingen ny rysk olja är på väg, enligt Preems presschef.

”Ingen möjlighet att spåra ursprung”

På Circle K, som inte själva producerar drivmedel, menar man att det inte går att spåra ursprung ner till minsta beståndsdel.

– Vi har full förståelse för att det är viktigt. Eftersom vi inte själva producerar drivmedel finns tyvärr ingen möjlighet för oss att spåra ursprung, men vi är i dialog med våra leverantörer, även om vilka alternativ som finns framåt. Vår diesel har upp till 42 procent förnybart och gällande den delen vet vi att inget kommer från Ryssland, säger Erika Söderlund.

Varför kan man inte spåra ursprunget?

– Det beror på att det saknas internationella system för den typen av uppföljning i dag. Detta gäller hela branschen. Vi är dock i dialog med våra leverantörer för att diskutera ursprunget på produkterna vi köper.

OKQ8: Finns flera andra stora leverantörer

Inte heller OKQ8 producerar drivmedel utan köper in från underleverantörer.

– Den information vi har i dag är att ingen av våra leverantörer, med bas i Sverige, Danmark och Finland, baserar drivmedlen till oss på rysk råolja, säger Lisa Öhrqvist, kommunikationskoordinator på OKQ8.

På företaget är man mer försiktiga i sina prisanalyser än på Circle K och St1.

– Hur situationen utvecklar sig kan spela roll för priset vid pump, hur är i dagsläget svårt att sia om. Ryssland är en stor leverantör av råolja till världsmarknaden, men det finns också flera andra stora leverantörer som kan säkerställa tillgången, säger Lisa Öhrqvist.