Fler vittnesmål inifrån tv-branschen: ”Jobbade 16 timmar i sträck”

Facket: ”Vi har stora utmaningar att brottas med”

Uppdaterad 2023-01-12 | Publicerad 2023-01-11

För hela noll kronor i lön kan du få möjligheten att jobba 16 timmar i sträck och dessutom ligga ute med dina egna pengar.

Det är så verkligheten kan se ut för en praktikant i tv-branschen.

– Det är synd att hela branschen bygger på att man börjar som gratisarbetare. Jag ville verkligen inte det men jag hade inget val, säger en person till Aftonbladet.

Att det råder oschyssta arbetsförhållanden i tv-branschen har uppmärksammats vid flera tillfällen, inte minst i samband med ”Paradise hotel”-skandalen 2021. Då klev anställda fram och vittnade om maktmissbruk och tystnadskultur.

Nu är det de oavlönade praktikanterna – som gör allt för att få en fot in i tv-världen – som höjer sina röster.

I en granskning har Aftonbladet pratat med flera personer som vittnar om ohållbara arbetsförhållanden, toxiskt klimat och tystnadskultur innanför tv-branschens väggar.

Youtubern och entreprenören Joakim Lundell kommenterade ett inlägg om gratis praktikanter på Facebook: ”Älskar gratis jobb! Speciellt när budgeten som annars ska gå till personal går till vinst för produktionsbolaget. Signa upp mig direkt!”

”Det är en betald tjänst ni beskriver”

I Facebook-gruppen ”Praktikanter TV/Film/Reklam” postas näst intill dagligen annonser från tv-produktionsbolag som söker praktikanter. Inläggen ser ut som en helt vanlig jobbannons. Den enda skillnaden är lönen – som är obefintlig.

Då och då läggs en kritisk kommentar till annonserna.

”Ni skriver på ansökningssidan att ni söker folk med vana av att arbeta med er målgrupp, gärna med relevant nätverk, dom ska bidra med sin kunskap och kompetens och ska ha förståelse för era huvudfrågors komplexitet. Dom ska även kunna arbeta självständigt. Detta är en betald tjänst ni beskriver, inte en praktikplats”.

Även Youtubern och entreprenören Joakim Lundell, 38, har kommenterat ett inlägg där ett bolag utlyser praktikanter för en utlandsproduktion.

”Älskar gratis jobb! Speciellt när budgeten som annars ska gå till personal går till vinst för produktionsbolaget. Signa upp mig direkt!”

I samma inlägg frågade en person om jobbet är oavlönat.

”Det stämmer. Produktionen står för resor, mat och boende”, svarade annonsören.

”Jobbar ALLA i produktionen för endast resa, mat och boende?”, frågade då en annan.

Svar uteblev och inlägget togs snabbt bort från gruppen.

Produktionsbolaget Fremantle ligger bakom storsatsningar som ”Talang” och ”Idol”.

”Låg ute med massa pengar”

Maria hade sin första praktik som produktionsassistent på TV4:s långkörare ”Talang” i samband med sin utbildning. Programmet produceras av Fremantle som också ligger bakom TV4-giganterna ”Idol” och ”Bonde söker fru”.

– Jag visste ingenting om hur det var att jobba med tv. Jag har tidigare jobbat inom hotell och restaurang och då blir man ju van vid att jobba mycket och länge men jag tänkte ju inte att det skulle vara så här extremt.

Under inspelningsveckorna jobbade Maria väldigt långa dagar.

– Ibland jobbade jag 16 timmar i sträck, berättar hon.

Det fanns ett schema som hon skulle rätta sig efter, men det följdes i princip aldrig och hon tvingades ofta jobba över, berättar hon.

Om du skulle ha planer en kväll, kände du dig då bekväm med att säga nej till att jobba över?

– Nej, då stannade jag bara kvar. ”Jag kan ju inte bara gå härifrån”, tänkte jag.

Var det någon i produktionen som reagerade på att du, som obetald praktikant, jobbade så mycket?

– Nej, de verkade vana vid det. Den enda som reagerade var min kompis som jag bodde ihop med. Jag tänkte bara ”åh herregud, jag får komma in i tv-branschen, gud vad häftigt”. Men det ska ju absolut inte vara såhär, det är löjligt.

Maria vittnar också om att hon ofta fick ligga ute med pengar, ibland närmare tusen kronor.

– Jag fick ingen handkassa från början men var ändå tvungen att köpa grejer med mina egna pengar. Pengarna fick jag ju tillbaka till slut, men det var ändå så att jag låg ute med en massa.

Efter två obetalda praktiker fick Maria jobb på ett produktionsbolag, men hon är i dagsläget på väg ut ur branschen för att börja studera till något helt annat.

Maria hade sin första praktik som produktionsassistent på TV4:s långkörare ”Talang” i samband med sin utbildning.

Fremantle: ”Självklart inte okej”

I ett mejl till Aftonbladet medger Mathias Hansson, produktionschef på Fremantle, att de har haft en del ”oklarheter” när det kommer till arbetstider och upplägg för praktikanter.

Att arbetstidslagen inte följs, likt Marias vittnesmål, ska enligt Fremantle vara åtgärdat.

”Så här ska det inte gå till på någon arbetsplats och inte heller på en tv-inspelning. Vi har under det senaste året gjort en rad förändringar för att allt ska gå rätt till enligt gällande regler. Vi har som följd av detta en ny policy för våra praktikplatser och den enlighet med arbetsmiljölagen”, skriver Mathias Hansson.

Aftonbladet har sökt TV4, som duckat en tv-intervju.

Som en del i Fremantles omtag gällande arbetsmiljö har de även infört en visselblåsarfunktion och genomför kontinuerligt pulsmätningar, menar produktionsbolaget.

Jag har pratat med en person som vittnar om ett klimat där det var svårt att säga nej, speciellt när det kom till att jobba över. Vad har ni att säga om det?

”Det är extremt viktigt för oss att vi har ett öppet, kreativt klimat där vår personal trivs och detta är självklart inte ok om en person upplevt det såhär”, skriver Mathias Hansson i mejlet.

Personen tvingades dessutom ligga ute med en hel del pengar. Ska det verkligen vara så?

”Vi har tydliga regler för utlägg och utbetalningar. Jag godkänner själv de handkassor som används i våra produktioner men varför det inte har fungerat i detta enskilda fall kan jag inte svara på. Ibland sker det att en handkassa tar slut och personen då ligger ute med pengar och vi gör sedan ytterligare en utbetalning. Om det skett i detta fall kan jag inte svara på”.

Aftonbladet har också sökt TV4, som duckade en tv-intervju. Kanalen fick istället bemöta vittnesmålen om praktikantsituationen på ”Talang” per mejl, varpå de svarade:

”TV4 tycker det är viktigt med en bra arbetsmiljö i de produktioner vi beställer och hänvisar frågorna till respektive produktionsbolag”.

”Mycket falsk trygghet”

Anna började sin tv-karriär som praktikant inom postproduktion, det vill säga klippning och efterbearbetning av filmat material. Praktiken, på ett annat produktionsbolag än Fremantle, var kopplad till hennes utbildning och hon fick CSN under tiden.

– Men man har ju i princip samma tider och samma uppgifter som en betald arbetare och det är ju inte jättefantastiskt.

Hon berättar att det hela tiden fanns en oro att praktiken inte skulle leda till jobb och att hon skulle behöva praktisera mer än en gång.

– De lovade mig anställning efteråt men jag var inte alls säker på att det skulle bli så. Jag upplevde mycket falsk trygghet där.

– Och det är synd att hela branschen bygger på att man börjar som gratisarbetare. Jag ville verkligen inte det men jag hade typ inget val.

Anna blev kvar i tv-branschen och landade till slut ett betalt jobb. Det enda positiva hon kommer ihåg ifrån praktiken var hur uppskattad hon blev som gratis arbetskraft.

Simon Norrthon.

Facket: ”Stora utmaningar”

Fackförbundet Scen & Film riktar sig till scen-, tv- och filmbranschen. Skådespelaren Simon Norrthon är ordförande i facket och han förklarar problematiken med praktikanter i tv-branschen, men också varför det är som det är.

– Vi har några stora utmaningar att brottas med. Dels att vi gör mer för mindre i dag, produktionsbolagen producerar med väldigt små, om några, marginaler och lyckas inte hålla ihop gentemot de som beställer produktionerna.

Han förklarar att beställarna ”slimmar budgeten” och att produktionsbolagen tackar ja, fastän de inte har förutsättningarna att genomföra produktionen med full bemanning och god arbetsmiljö.

– Då mannar man upp med praktikanter som får för mycket ansvar för tidigt, säger Simon Norrthon.

Ytterligare ett dilemma är bristen på tv- och filmarbetare, framför allt erfarna sådana.

Simon Norrthon ser gärna en förändring och skärpta skrivningar för praktikanters rättigheter. Men det är långt ifrån alla tv-produktionsbolag som har tecknat kollektivavtal med facket.

Varför är det så?

– De kanske tycker att det är för dyrt, men det får man nästan fråga dem. Det är oseriöst som arbetsgivare att inte teckna kollektivavtal för det är ju ett sätt att skapa hållbara förutsättningar på arbetsplatsen.

Fremantle fick frågan om varför de inte är anslutna till Scen & Films kollektivavtal, varpå produktionschefen Mathias Hanson svarade:

”Vi har avtalsenliga villkor men just kollektivavtalet med scen och film är ett avtal för teater och dramaproduktion.”

Aftonbladet har sökt Joakim Lundell med anledning av hans kommentar.

Fotnot: Maria och Anna heter egentligen något annat.