Elever som vandaliserar kan få utföra ”straffarbete”

Delade åsikter gällande nya rutinerna: ”Helt fel”

Publicerad 2024-03-29

Borlänge kommun tar till nya rutiner för att minska skadegörelse i skolorna.

Barn och ungdomar som förstör kan betala av skulden genom arbete.

– En tydlig konsekvens är viktig, säger Erik Nises (S), ordförande i kommunstyrelsen, till Borlänge tidning.

Skolor i Borlänge kommun har haft problem med återkommande skadegörelse. På Erikslunds gymnasiet har det gått så långt att skolledningen kände sig tvugna att skicka ut ett vädjande meddelande för att få stopp på incidenterna.

Elever har hällt ut dricka i korridorerna, kastat snus på väggar och tak – och till och med kissat och bajsat i papperskorgar.

”Detta måste få ett slut då det gäller allas vår arbetsmiljö!”, skriver skolledningen.

Förra året beslutade Borlänge kommun om att fler åtgärder behövde införas för att minska skadegörelse på skolorna.

Bland annat har kameror satts upp och den 7 mars infördes även nya rutiner för när det sker skadegörelse på kommunens egendom, vilket Borlänge tidning har rapporterat om.

Erik Nises, kommunalråd i Borlänge.

Gäller från sex år

De elever som återkommande och avsiktligt förstör ska få betala eller jobba av skulden. Det gäller elever från sex år och uppåt. Ersättningskostnaden eller arbetstiden kommer variera beroende på ålder.

– Om man av vårdslöshet eller med uppsåt förstör eller orsakar skador är grundregeln att eleven och deras vårdnadshavare betalar, säger Erik Nises, ordförande i kommunstyrelsen, till Borlänge tidning.

Men utöver ekonomisk ersättning vill kommunen alltså även ge alternativet att genom arbete göra rätt för sig.

Tre veckors arbete

Han förklarar att man enligt lagen behöver ta hänsyn till ålder och ekonomisk situation. Ett annat krav är att också ta hänsyn till mognadsgrad hos den som vandaliserat.

Elever i åldrarna 6–8 år kan få arbeta i högst tio timmar och 15-åringar i tre veckor. Enligt riktlinjerna ska det arbete som utförs vara anpassat efter barnets förmåga.

– Vi har tittat på möjligheten att ersätta och göra rätt för sig genom arbete. Några utgångspunkter är att vi från politiskt håll måste markera stöd till vuxna som i sitt dagliga jobb har att sätta gränser för ungdomar, säger Erik Nises.

Arbetet kan gå ut på att städa, kratta, måla över klotter eller utföra enklare reparationer. Arbetsuppgifterna behöver inte ha koppling till det som eleverna förstört.

Mia Roos är kritisk till kommunens nya rutiner.

Mamman Mia Roos har tre barn och bor strax utanför Borlänge. Hon är kritisk till kommunens nya rutiner och menar att det inte är genomtänkt.

– Jag tycker det är helt fel väg att gå. Och att kalla elever med stora utmaningar för sabotörer tycker jag är en rutten syn på barnen, säger Mia Roos.

Hon anser att det är en nödlösning från kommunens sida i stället för att lägga mer pengar på skolorna. Hon tycker att de i stället borde fokusera på att skapa en miljö där barnen kan lyckas med hjälp av fler pedagoger och kuratorer.

– Jag tycker att man missar hela poängen med det. Vad är poängen att bestraffa barnen? En rimlig konsekvens är att de får städa det de ställt till med, men annat arbete utöver det känns fel.

”Farlig väg att gå”

– Det är problematiskt att största fokus ligger på att vuxenvärlden har fått nog och mindre fokus på barnens perspektiv och försöka ta reda på varför de agerar som de gör, säger Mia Roos.

Det ena kanske inte behöver utesluta det andra? Tror du inte att de nya rutinerna kan ha någon effekt för att minska vandaliseringen?

– Det kan säkert få någon kortsiktig effekt. Men jag tror det är en otroligt farlig väg att gå. Relationen tar skada när man tar till bestraffning. Barn som utmanar är ju de som särskilt behöver extra omsorg och kärlek, säger Mia Roos.

Följ ämnen i artikeln