Inge, 63: ”Banken hade skrotat facket”

Publicerad 2016-02-03

Inge Fäste, 63, är mycket besviken på Handelsbanken.

Inge Fäste, 63, skulle öppna sitt bankfack i Handelsbanken – då fick han beskedet att facket var borta.

Efter att Aftonbladet uppmärksammat händelsen blev han erbjuden 20 000 kronor som ”plåster på såren” av banken.

– Men jag tog inte emot pengarna, det är förnedrande, säger Inge som är ledsen att hans saker nu är borta.

Det var i förra veckan som 63-årige Inge Fäste i Kalmar gick in på banken för att få hjälp att öppna sitt bankfack. I facket, som han hyrt i 32 år, förvarade han bland annat gamla vigselringar och ett guldhalsband.

Men när Inge kom till banken fanns det inget bankfack.

– De hade borrat upp det fick jag veta. Det skulle bli nya fack och de hade skrotat det av misstag, det är fruktansvärt, säger han.

”Trodde det var avslutat”

Banken, som just nu genomgår en renovering vilket Inge misstänkte var anledningen till händelsen, erbjöd honom 5 000 kronor i ersättning för förlusten.

Efter att Aftonbladet uppmärksammat händelsen hade Inge ett nytt möte med banken i Kalmar. Han fick förklarat för sig att banken borrat upp facket.

– De sa att de skrotat facket av misstag, de trodde det var avslutat. Jag fick själv aldrig se det men det var förklaringen jag fick. Jag förstår inte hur de kunde tro att det var avslutat när jag betalat varje år, säger han.

Handelsbanken erbjöd Inge en återbetalning av hans hyra under 32 år – sammanlagt omkring 20 000 kronor.

– Det var ett slag under bältet. Jag fick inte någon ursäkt heller, säger Inge.

Han tog inte emot pengarna.

– Det är förnedrande. Jag blev också nästan beskylld att jag inte hade någon koll, det känns inget vidare alls, säger Inge.

”Extremt detaljerade regler”

Johan Wallqvist, presschef på Handelsbanken, säger att bankfack inte är något som ”slarvas bort”.

– Jag kan inte kommentera det enskilda ärendet men det finns rutiner som är noggrant fastställda när det gäller bankfack, säger han.

Han berättar att banken, om man måste flytta ett bankfack, först kontaktar kunden vid flera tillfällen under lång tid.

– Om man inte lyckas få någon kontakt kan man behöva öppna facket. Det finns extremt detaljerade regler kring det och allting bokförs väldigt noga. Handelsbanken slarvar inte bort bankfack, så enkelt är det.

Tre personer övervakar processen och om det finns något innehåll i det öppnade bankfacket så förvaras det sedan på ett annat säkert ställe på bankkontoret i väntan på att man får kontakt med kunden, berättar Johan Wallqvist.

Ord står mot ord och 63-årige Inge Fäste funderar nu på att kontakta en advokat som kan hjälpa honom vidare med hans ärende.

– Jag vet att jag har rätten på min sida, säger han.

Följ ämnen i artikeln