Hittade en hel familj i sitt hyrda semesterhus

Publicerad 2017-03-14

När norska Marianne Hoff kom till huset hon hyrt på Gran Canaria väntade en tråkig överraskning.

Där fanns redan en familj – som inte hyrt ut sitt hus, skriver norska Canariajournalen.

– Det var ingen trevlig upplevelse, vi som hade betalat och allting, säger Marianne Hoff till Aftonbladet.

Den 11 februari lyfte planet till spanska Gran Canaria där norskan Marianne Hoff, 54, hyrt ett hus för åtta personer i två veckor. Hon hade förbetalat cirka 25 000 svenska kronor för huset som hon hittat via bokningssajten Rental-canaryislands.com.

Men det blev inte som Marianne tänkt sig.

– När vi kom fram så var det en familj som bodde i huset.

Det visade sig vara en spansk familj som bott där i flera år och som aldrig hyrt ut huset.

– De var ju också lite chockade, säger Marianne Hoff och fortsätter:

– Det var ingen trevlig upplevelse, vi som hade betalt och allting.

”En dyr upplevelse”

Den norska familjen försökte genast komma i kontakt med företaget de hyrt huset av, men telefonnumret fungerade inte.

– Familjen (i huset) sa att de skulle anmäla till polisen direkt och körde oss till ett hotell i närheten.

Men det hotellet, liksom alla andra, var fullt. I stället fick den norska familjen bo hos några bekanta en natt. Dagen efter fick de tag på två lägenheter där de kunde bo semestern ut.

– Det var bara att betala igen.

De två lägenheterna kostade cirka 37 800 kronor. Tillsammans med huset fick de lägga ut sammanlagt 62 800 kronor.

– Det blev en dyr upplevelse…

Flera som drabbats

Marianne Hoff försökte även komma in på uthyrningsfirmans hemsida, men utan framgång. Hemma i Norge igen fungerade det – men det gick inte att komma i kontakt med företaget, varken via mejl eller telefon.

Marianne, som bokade huset i november, säger att de aldrig anade något.

– Jag såg inget konstigt med sajten, företaget såg pålitligt ut.

Hon ska inte vara ensam om att blivit lurad av företaget, skriver Canariajournalen. På turistsajter finns det de som varnar för bokningssidan.

Marianne Hoff har gjort en polisanmälan om händelsen – men än är det osäkert om hon kommer få tillbaka pengarna.

– Jag hoppas att ingen råkar ut för samma sak som oss. Vi var i alla fall vuxna, det är mycket värre för den som har småbarn.

Aftonbladet har försökt att komma i kontakt med företaget.