”Jag vill inte sätta mitt liv på paus”

Publicerad 2015-08-31

Rasmus Eriksson drömmer om att bli behörig lärare.

Lärarprov, mentorer och gesällutbildning.

Rasmus Eriksson, 31, tycker att det är dags för en enklare väg till läraryrket.

– Att det saknas 70 000 lärare är en absurd siffra. Den siffran kommer att växa drastiskt, och då krävs en drastisk metod, säger han.

31-åriga Rasmus Eriksson från Partille har jobbat som obehörig lärare i drygt två år. Innan dess arbetade han som musiker och arrangerade egna musikläger för ungdomar.

– Men jag tröttnade och fick tips om ett musiklärarvikariat på en högstadieskola, säger han.

För tillfället jobbar han heltid som fritidsledare, men har insett att det är lärare han vill bli.

– Nu har jag en annan syn på kunskap än när jag själv gick i skolan. Det här är något jag tycker är väldigt roligt och otroligt givande.

Lärarexamen långt bort

Men vägen dit är extra lång för Rasmus. Av olika anledningar gick han inte klart gymnasiet och har flera kurser att läsa upp innan det ens är aktuellt att söka till lärarutbildningen.

– Jag är 31 och har bil, lån och hyra att betala. Skulle jag börja plugga får jag leva på existensminimum. Jag vet inte om jag är beredd att sätta mitt liv på paus i över fem år, säger han.

– Jag tror att det finns många som vill bli lärare som aldrig kommer till skott. Att plugga i 4,5 år, klart att det är många som drar sig för det. När man lika gärna kan bli jurist eller civilingenjör på den tiden.

Som obehörig fick han hitta sin egen undervisningsrytm. Han har fått massvis med råd, tips och inspiration från utbildade lärare.

– De är grymma, att sitta i ett lärarrum är den bästa utbildning du kan få. Det är så oerhört inspirerande att ha kollegor, säger han, som är noga med att förtydliga att han inte menar att kraven på att bli lärare ska sänkas.

Vill ha gesällutbildning

Men han önskar någon typ av mentorutbildning så att obehöriga kan plugga och lära sig samtidigt som de jobbar.

– Det skiljer en del i lön mellan en behörig och obehörig lärare, som det ska göra så klart. Och eftersom skolan ändå måste budgetera för behöriga lärare kan man kanske använda mellanskillnaden för att täcka upp för dessa kostnader, säger han.

Ett lärarprov ser han också som ett alternativ, och då skulle arbetslivserfarenheten från skolan räknas in. Att läsa till pedagogik ser Rasmus som absolut nödvändigt.

– Att det saknas 70 000 lärare är en absurd siffra. Den siffran kommer att växa drastiskt, och då krävs en drastisk metod, säger han.

”Ta vara på oss i skolan”

Rasmus tycker att det är viktigt att ta vara på de som redan finns i skolan, i stället för att enbart värdera betyg och högskola.

Allra helst skulle han vilja bli SO-lärare, kanske med engelska som tillägg. Än har han inte bestämt sig för hur han ska göra.

– Den dagen det kommer en gesällutbildning hoppar jag på direkt, säger han.