Därför granskar Femina BUP ihop med Aftonbladet: Vill lyfta frågan

Publicerad 2023-03-22

Feminas granskning av BUP, som publiceras i samarbete med Aftonbladet, har väckt starka reaktioner.

Samarbetet mellan redaktionerna ger Femina en större publik och Aftonbladet en chans att granska nya ämnen.

– Det främsta målet var att granskningen skulle få spridning så att frågan lyfts på en högre nivå, säger Magareta Gotthardsson på Femina.

Feminas redaktionschef Margareta Gotthardsson.

Barn som behöver vård ska få hjälp inom 30 dagar, men en ny granskning visar brister hos barn- och ungdomspsykatrin i Sverige.

I Femina och Aftonbladets granskning slår både anhöriga och personal på BUP larm. Tipsen strömmar in till båda redaktionerna efter artiklarna och statsminister Ulf Kristersson (M) har fått svara på kritiken.

Aftonbladet har tidigare granskat alternativvård ihop med Vecko-Revyn och vården av vestibulit tillsammans med tidigare Aller-sajten Baam.

”Genomlysa alla delar”

– Vi gillar samarbeten! Det är ett utmärkt sätt för oss att göra journalistik inom nya områden, där andra redaktioner har kontakter och spetskompetens som vi inte alltid har. Dessutom kan vi nå nya läsargrupper, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.

Femina började under hösten följa några mammor med barn som vårdas för att skildra deras vardag under en längre tid – snarare än att göra korta, snabba vinklar.

– För oss har det varit viktigt att genomlysa alla delar av systemet, från mammornas tuffa kamp för sina barn till den svåra arbetssituation många av de som arbetar inom BUP upplever, säger Feminas redaktionschef Margareta Gotthardsson.

”Publicistiska muskler”

Under senhösten togs kontakten med Aftonbladet för att kunna nå ännu fler läsare. Sedan kopplades Aftonbladets reporter Ebba Thornéus ihop med Cecilia Wugk, Malin Roos och Emma Fägerwall på Femina.

– Det främsta målet var att granskningen skulle få spridning så att frågan lyfts på en högre nivå och att de här utsatta familjernas röster blir hörda. Vi är därför glada över att Aftonbladet med sina publicistiska muskler ville publicera detta tillsammans med oss, säger Feminas redaktionschef Margareta Gotthardsson.

Följ ämnen i artikeln