Skulle åka på semester - blåstes på 9 500 kronor

Uppdaterad 2015-07-29 | Publicerad 2015-07-22

Per Hanson skulle åka med familjen till Österrike.

Pengarna, 9 500 kronor, drogs från kontot. Men hotellet fick aldrig pengarna.

– Det känns för jäkligt. Det är så surt så man vet inte, säger han.

Konsumentverket har fått ytterligare minst 40 anmälningar mot företaget.

Det var via en annons som Per Hanson, 50, såg erbjudandet om en paketresa till Hotel Alpenkrone i Filzmoos, Österrike. Han och familjen bestämde sig för att åka i mitten av augusti.

De bokade direkt, betalade och fick en bekräftelse på att pengarna gått fram till det danskregistrerade företaget Skandigo som under våren annonserade i en rad svenska tidningar.

– Det funkade precis som det skulle. Det fanns ingen anledning att över huvudtaget misstänka att någonting var galet, säger han.

”Vi är lurade”

Familjen hade gjort två bokningar, men en strulade och de fick inget kvitto.

Efter några dagar tänkte Per Hanson kontrollera att allt stod rätt till. Men då var hemsidan nedlagd.

– Jag googlade Skandigo och hittade en länk om någon som blivit lurad. Då förstod jag – nu är vi också lurade, säger han.

Det visade sig att hotellet som han hade bokat inte fått några pengar från Skandigo. Och han är inte ensam.

Minst 40 anmälningar

Konsumentverket har fått in minst 40 anmälningar mot företaget. Bara under måndagen fick de tio nya.

Alla anmälningar är desamma: Hotellet har inte fått några pengar från Skandigo och kunden måste betala igen för att behålla sin bokning.

– Det gäller olika hotell i olika länder. Bland annat hotell i Sverige, Tyskland och Österrike är drabbade, säger Iwona Machocka, jurist på Kosumentverkets fristående Konsument Europa som handlägger anmälningarna.

Får betala dubbelt

Enligt konsumentskyddslagen har de drabbade rätt att få tillbaka pengarna från Skandigo. Men mannen bakom det danskregistrerade företaget har ”gått upp i rök” och går inte att få tag på.

– Det finns nästan ingen chans att få tillbaka pengarna, men jag tycker att man ska kontakta banken ändå för det kan finnas en liten chans att de kan ge tillbaka pengar. Men det händer sällan.

Per Hanson har gjort en polisanmälan mot företaget och varit i kontakt med banken. Men han har inga stora förhoppningar på att få några pengar tillbaka.

– 9 500 kronor är mycket pengar och nu får vi ju betala dubbelt, för vi ska åka i alla fall, säger han.

Aftonbladet har förgäves sökt företrädare för Skandigo. Inget av mannens telefonnummer används längre.

Däremot ska han enligt tidningen Hem & Hyra tidigare ha skrivit på sin Facebook att ”uppdraget i Skandigo är avslutat”.

Följ ämnen i artikeln