De har tröttnat på postkaoset

Publicerad 2015-07-17

Post som läggs i fel brevlåda och räkningar som kommer fram efter att sista betalningsdag passerat.

Nu har Leif Rutemark tröttnat på Postnord.

– Det är ren katastrof, jag har aldrig varit med om maken.

Sedan Leif Rutemark och hans fru reste till fritidsboendet i Munkedal i mars har de gång på gång råkat ut för att post läggs i fel brevlåda eller kommer fram för sent. Han har fått ringa upp företag och be om ursäkt för att räkningar betalas för sent eftersom de inte nått honom i tid.

– Det har varit krångel hela tiden men den senaste veckan har det varit generalstopp. De lägger posten hipp som happ i brevlådorna, om de överhuvud taget delar ut den. Jag kan ju inte springa runt och leta i varenda brevlåda. Det är ren katastrof, jag har aldrig varit med om maken.

Hopbuntade tidningar

Ordförande i områdets samfällighetsförening, Sten-Ove Niklasson, har också märkt att något brister.

– Vi har ju en postlåda för föreningen som fylls med allt möjligt skräp ibland. I måndags fick vi en hel bunt tidningar med ett gummiband runt som var adresserade till folk som bor en bra bit härifrån. Jag vet inte vad jag ska göra med dem. Närmaste postlåda ligger sex kilometer bort, säger han och fortsätter:

– Jag får ju inte någon reklam längre heller. Men det är jag glad över. Den lägger de tydligen i andras lådor.

Leif Rutemark tog i morse saken i egna händer och pratade direkt med brevbäraren om problemet.

– Då hade de lagt vår eftersända tidning i en annan brevlåda. Efter att brevbäraren åkt vidare kom han slokörad tillbaka med räkningar till oss som han hittat i en annan brevlåda. ”De här låg visst där borta” sa han.

Känner till problemet

Regionchefen för Postnord i västra Sverige, Henrik Brättemark, säger att han känner till att det har varit problem med postutdelningen i området.

– Jag har pratat med produktionschefen som sa att de har fått signaler om att det har delats ut post fel just på den gatan i Munkedal. Men de säger att problemet nu har rättats till.

Enligt boende i området är problemet inte löst. Senast i dag ska post ha delats ut fel. Är problemet åtgärdat?

– Har man gjort fel i dag eller i går så verkar det ju fortfarande pågå. Jag beklagar det jättemycket. Nu har det ju kommit till vår kännedom, så vi hoppas att man gör rätt framöver.

Vad är orsaken till de här problemen?

– Det ligger på den mänskliga faktorn. Det kan vara ovana semestervikarier som vi har inne under sommaren.

Ska inte semestervikarierna klara av att sköta arbetsuppgifterna?

– Absolut, de går ju på upplärning. Men som jag sa, så kan det vara den mänskliga faktorn som har gjort att det blivit fel.

Ska man vara orolig att man inte får sin post om man bor i området?

– Nej det ska man inte vara. Men blir det fel så ska man höra av sig till kundtjänst så att de får kännedom om problemet.

Ingen återkoppling

Men Leif Rutemark säger att han har försökt kontakta Postnord. Första samtalet ringde han redan i mars men han har ännu inte fått någon som helst återkoppling, säger han.

– Man stångar sig ju blodig när man ringer och ingenting händer. Jag blev kopplad från växeln till en person som meddelade att han slutat på Postnord. När jag skulle bli kopplad till en chef kopplades samtalet ner. Sedan ber de om ens nummer så att de kan återkoppla. Men ingen har ringt upp.

Följ ämnen i artikeln